Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Föräldrar utan cykelhjälm

Föräldrar utan cykelhjälm

Kan inte hjälpa att jag reagerar varje gång jag ser föräldrar mammor o pappor cyklandes med sina hjälmförsedda barn på cykeln.

Vad säger ni till era barn när de frågar varför inte mamma o pappa måste ha hjälm, det heter ju att man som vuxen skall föregå med gott exempel, men varför gäller det inte när man cyklar.

Idag finns det en lag som säger att barn upp till en viss ålder skall ha hjälm, men därefter så är det valfritt, det är ju som att säga till ungdomar att när ni nått en viss ålder, så är det helt okey att gå på systembolaget.

Dagligen sker svåra cykelolyckor, som ofta resulterar i svåra skador och invaliditet, olyckor som skulle resultera i lite skavsår eller något brutet ben, men tyvärr är det alltför många svåra huvudskador på grund av att man inte använt hjälm, har själv sett en sådan olycka.

Troligen kommer det så småningom en lag om hjälm även för vuxna, men det känns egendomligt att en sådan skall behövas, hjälmen är till för att skydda oss, och borde vara självklar.
Antal svar på detta inlägg: 10
Eh, det är helt ok att gå på systemet efter en viss ålder.

Själv är jag en av dem som inte använder hjälm när jag cyklar eller rider. Min 6-åring nästintill vägrar ta i sin cykel om han inte har hjälm på sig.

Jag vet inte om jag säger något särskilt om han frågar varför jag inte har hjälm. Än så länge accepterar han att han måste ha hjälm eftersom han är ett barn. Det är så många andra saker som inte barn får göra men vuxna får så hjälmen är inget unikt. Det är bara en grej bland många så det uppmärksammas inte så mycket. Så är det för mig iallafall. Kanske kommer jag att använda hjälm när jag blir äldre och inte har smidigheten i kroppen längre. Nu cyklar jag högst en gång om året så problemet är inte så stort, och den gången cyklar jag på lite skogsvägar. Det är möjligt att jag hade använt hjälm om jag skulle cyklat i stadstrafik dagligen.

Personligen är jag emot att det lagstiftas hit och dit om vad vi skall göra. Tycker att det räcker med lagar som det är. Det går inte att lagstifta om allt för att skydda alla korkade människor.
Det finns många saker som vuxna kan och får göra som barn inte kan/får. Om vi ska visa barnen endast det som de har lov att göra så sker inte någon utvecklinng i samhället.

Vi kan inte köra bil - för det får inte barnen göra.
Vi kan inte ingå något avtal - för det får inte barn göra.
Vi kan inte arbeta för det får inte barn göra.
Vi får inte skaffa barn - för det får inte barn göra!

Någonstans måste man släppa taget om den kontroll som vi tror att samhället måste ha över individen. Jag vill leva mitt liv!
Så länge jag inte skadar andra så vill jag bestämma över mig själv. Jag vill bestämma om jag ska ha cykelhjälm (vilket jag väljer att inte ha), jag vill bestämma om jag ska ha säkerhetsbälte (vilket jag väljer att använda) osv
Vi kommer alla att dö, det kan vi vara säkra på. På vilket sätt är dock osäkert - vilket är det bästa sättet att dö på? Det vet inte jag, men jag är säker på att jag inte vill gå och vara rädd att leva för att jag kan dö.
Jag visste att jag jag skulle få mothugg när jag skrev denna tråd, det får jag alltid när jag diskuterar det med många av mina bekanta, men vad jag vill komma fram till är inte att det skall bli lag på cykelhjälm, även om det så småningom med all säkerhet kommer,

För mig som cyklar mycket är det en självklarhet, och jag ser hjälmen som en billig försäkring, lika självklar som att jag har en fritidsförsäkring, bilförsäkring m.m

En olycka behöver inte nödvändigtvis vara en storstads angelägenhet, den kan lika bra hända i skogen eller var som helst, det räcker med att köra omkull i skogen och slå huvudet i en stubbe eller sten.

Idag är det hjälmtvång för mopeder, nutidens cyklar framförs ofta i 40, 50 km i timmen, men där anses inte något skydd behövas.

Märkligt
Annons
Tompaxox , du även rider utan hjälm.......där går absolut gränsen för mej! Skulle aldrig sätta mej upp på min häst utan hjälm....hon är jätte snäll och jag litar på henne...MEN det e ett djur och vad som helst kan hända. JAg tänker på mina barn i det läget och jag vill att dom ska få ha sin mamma kvar och utan hjärnskador om det skulle hända nåt........Jag vill bli mormor och farmor...jag vill leva till jag blir gammal...så därför e det självklart att jag använder ridhjälm!

Cykelhjälm...aldrig i livet!!!

Ha en fortsatt bra dag önskar lillewille´s fru
Det var ju ett intresssant resonemang lillewilles fru. Du litar inte på din häst och din egen ridförmåga på en brallande häst men du litar på bilister?!

För övrigt har jag åkt i backen fler gånger från häst än från cykel... Dock alltid från i princip stillastående hur konstigt det än kan låta. Jag var visserligen inte i hoppningsträsket när jag red, om jag hade hoppat med häst hade jag kanske valt att använda hjälm, man kan ju få en bom i huvudet...
Jag litar på min häst OCH min ridförmåga MEN vad som helst kan hända när man har med djur att göra. Cyklar bara här ute på landet....inte så mycket trafik!
Den olycka jag sa att jag bevittnat, hände på en cykelbana och hade ingenting med bilar att göra.

Två mötande cyklister hakade i varandra, den ena ramlade av och slog huvudet (tinningen enligt tidningen) i vägkanten, vilket förorsakade värsta tänkbara resultat. Ingen av de båda använde hjälm, vilket i detta fall med största säkerhet hade räddat ett liv.
Jag har skrivit det förr, och skriver det igen:
Visst är det bra att barn lär sig att ha cykelhjälm.
Visst är det bra att vuxna som vill, använder cykelhjälm men att ställa ett krav på det kommer att medföra att ännu fler personer kommer att undvika den fina motion som cykling innebär för att det är struligt att bli av med hjälmen eller att den "förstör den fina frisyren". Vi blir fetare och fetare. Om det är något som dödar, är det vår ökade vikt. Därmed skulle motion, så som cyklande, motverka övervikten och därmed verkligen rädda liv. Tänk om vi skulle kunna få fler människor att motionera bort sin fetma – det skulle spara mer pengar än rökningen kostar samhället.
En annan sak om hjälmtvång som jag hörde av en taxichaffis. Han menade att inte något barn kan fällas för att inte ha hjälm, inte heller för att inte ha bilbälte. Under 15 år är man inte straffmyndig och föräldrarna har inget straffansvar för sina barn. Dvs, en fullständigt tandlös lag som ingen ens tekniskt kan fällas för.
Låt människor få ta ansvar för sina egna liv.
Har inte på något av dessa svar kunnat hitta något som övertygar mig att jag har fel, tycker inte argumenten håller, men så tycker ni väl om mina inlägg också.

Men jag säger som olika cykelorganisationer brukar säga, har jag lyckats övertyga någon, så har denna tråd uppnått sitt syfte.

Nu skall jag ta på mig hjälmen och cykla ut i det härliga vårvädret.

Ha en bra dag!
Hur kan folk vara så korkade!! "Jag vill inte att folk ska bestämma över mig om jag ska ha hjälm eller inte.... bla bla bla... Förmyndarsamhälle... o.s.v."

Om du utan hjälm cyklar omkull och slår ihjäl dig för att du inte har hjälm, det skiter jag fullständigt i. Det är din grej så att säga.... Det kostar inte mig någonting!

Men om du står på huvudet och skadar dig allvarligt som kunde ha undvikits om du hade haft hjälm och du sen ligger där på sjukhuset som en grönsak så är det i allra högsta grad min grej så att säga. Då går mina skattepengr till en idiot som burit sig åt som en barnrumpa.... "jag vill inte ha hjälm för att myndigheterna vill att jag ska en....." Såna #&*//¤§ människor det finns. Dom tar inget ansvar för sig själva eller för dom människor som kan finnas i närheten som fru, barn, föräldrar o.s.v. SKÄMS PÅ ER!!

Det borde naturligtvis vara lag på att bära hjälm även när man cyklar.

Jag åker förbi Slussen varje morgon och ser alla idioter utan hjälm cykla som galningar nerför backen mot Skeppskajen!! Jag står också ibland vid Karlaplan och ser alla idioter utan hjälm även med barn bakpå snedda från Valhallavägen förbi Fältöversten och sen rätt ut i gatan och över till rundellen med fontänten.... Bilarna tvärbromsar och det har varit såååååååå nära ibland. Folk måste tro att dom är odödliga eller nåt och det är ju bara idioter som tror det! Ibland blir jag väldigt upprörd över att se folks ansvarslösa beteende i trafiken och där står cyklisterna högst i kurs!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem