Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Angående Homovigslar

Angående Homovigslar

Tjenare,, Har bara en undran, varför envisas homosexuella att vigas i kyrkan när Bibeln klart och tydligt visar att det inte är förenligt med Guds budskap att sammanföra mäniskor av lika kön.

Efesierna 5:33 Hur får man in en en någon av manligt kön i det resonemanget eller i 1 Korinthierna 6:9 Läser man dom styckena så förstår man att det inte Guds vilja att Homosexuella par skall vigas kyrkan om nu kyrkan skall följa bibeln och om jag har förstått det rätt så är det det som är meningen.

Men där med är det inte sagt att homosexuella inte skall få vara med i gemenskapen i kyrkan, det är inte upp till oss att döma, men att sammanviga något i guds namn när det uppenbarligen inte är Guds vilja det förstår jag inte.

Och jag förstår inte i heller kyrkans problem med att klargöra detta i mina ögon är det solklart.

Ett gott skäl till att gå ur kyrkan kan det däremot vara.
Antal svar på detta inlägg: 9
Bibeln är skriven av människorna i ett försök att förstå gamla profetior och vad som läggs i Jesus mun. Bra - vi behöver stimulans och något att hänga upp våra ständigt återkommande tankar om livet- om mening - om kärlek på. Ett stöd i att själv hitta svar.

Folks sexuella läggning tillhör deras egen privata sfär som inga andra har med att göra så länge den utövas utan att skada eller kränka andra.

Som kristen eller för den skull oavsett vilken tro du har måste det vara rimligt att omsluta och välsigna alla medmänniskor som ber om välsignelse.

Att välsignelsen av homosexuella par inte nödvändigtvis bör kallas äktenskap handlar mer om att begreppet äktenskap per definition och tradition handlar om en man och en kvinna som förenas. Att vidga begreppet till att omfatta även samkönade par förefaller desperat och missvisande.

Samhällsdebatten bör inte påtvinga någon religion att utföra handlingar som man inte till fullo stöder. Därmot kan samhället förbjuda ritualer i en religion som strider mot samhällsmoralens etil och lagar.
För mig har det blivit helt konstigt att man höjer röster om lagstiftning för att dessa vigslar ska ske inom kyrkans ram. Kyrkan idag är ju fristående från staten och ska väl då i rimlighetens namn själva göra sin egen tolkning av vad bibeln säger och själva ta beslut därefter.
När Svenska kyrkan nu är fristående och om den väljer att stå för sin tro så borde det vara kyrkans uppgift att i ett sådant läge avsäga sig sin vigselrätt.
Jag bortser från Bibeln. Är ej med i Svenska kyrkan sedan mitten av 60-talet p g a kyrkans hantering av kvinnliga präster.
Jag uppfattar idag en vigsel mellan man och kvinna som ett sätt att ordna familjeekonomin, lösa problem vid ev skilsmässa. Lagarna är ju skrivna för att kunna hantera detta. Sambolagen löser ju inte allt.
Är inte en homovigsel till för att lösa ekonomiska frågor dem emellan? Jag bara undrar.
Mig stör då inte homovigslar.
De religösa har tydligen problem med detta. Typiskt, för kyrkan har alltid ställt till problem här i världen. De borde mera satsa på att acceptera alla människor. Vi är ju olika men bör väl ha samma rättigheter.
Annons
Kristna som väljer att gifta sig i kyrkan har väl inte problem med detta...problemet är väl tvärtom...att homosexuella kräver att få gifta sig i kyrkan.
Den juridiska saken med olika former av äktenskap är ju en helt annan grej...den borde ju inte vara något problem för lagstiftarna att ordna, men att säga till kyrkan att den skall ändra på sin tolkning förstår jag inte.

Kyrkan ska ta emot alla människor, är min tro, men att viga mot sin egen övertygelse är väl att begära en aning för mycket.
Jag tycker det har blivit ett dj-vla tramsande med homovigslar och liknande. Nu ska de som dessutom byter kön, kunna kräva att det sparar sperma och liknande så att de ska kunna bli föräldrar.
Flytta till månen istället!!!
Instämmer helt med PerAsk
Det bästa med bibeln är endå att den kan tolkas lite hur man vill. det är bara o plocka lite stycken här och var för att sedan skriva om dem för att bättre passa in i tiden eller för ens egna behov. Så i Ef 5:33 borde det nu stå din älskade istället, problemet blir väl i petrus 3:7 där det står att "hon är den svagare" där får de väl byta ut det till typ "din partner är den svagare" så blir det jämställt och bra.

Men igentligen det största problemet med de som påstår sig kunna bibeln och veta vad som är rätt och fel osv. är väl att de missat hela budskapet med bibeln. Som vissa här ovanför nämner inga namn.

Bibeln skall handla om tollerans och kärlek men ingen kristen som är imot homovigslar i kyrkan eller kvinnliga präster kan backa upp det för ni visar inte tollerans eller kärlek. Så ni är alltså inte kristna eftersom ni inte följer bibelns budskap. Helt logisk slutsats. finns inga gråzoner bara svart och vitt, av eller på.
Pedofiler, misshandlare och mördare får ju gifta sig i kyrkan...

Så varför får inte två vuxna myndiga älskande personer göra det..?

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem