Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

IP telefoni

IP telefoni

Jag har skaffat abonnemang för IP telefoni. Jag har fått en liten låda som jag kopplat ihop med modemet och datorn. Det är nästan som ett litet nätverk. Det ska funka med Windows XP säger leverantören. Men det bara knastrar i luren. Ingen ton hörs. Kan jag ha gjort något fel?

Johan (bekymrad)
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Tack!
Det fanns visst några kunniga ändå!
Nu är jag glad igen! Min nya IP telefon fungerar nämligen och det var inget stort problem. Det svåra är alltid att hitta felet. Att det inte fungerade för mig berodde på att det var en felaktig kabel mellan telefonen och adaptern. Jag hittade följande på nätet ang kablar:

"Lättast är att använda en kabel med två ledare (oftast röd och grön) och där de löper rakt igenom utan att korsas. Det vill säga när kablarna i kontakterna ligger likadant när man lägger ändarna vid sidan av varandra och den ena av dem upp och ner."

Min leverantör sände en sådan kabel gratis till mig när telefonen inte fungerade. Detta avhjälpte alltså problemet. Jag hittade även följande information på nätet ang IP-telefoni:

"IP-telefoni fungerar generellt som vanlig telefoni. Den enda skillnaden är att du kopplar in din telefon i en dosa som i sin tur kopplas till din bredbandsanslutning. Sen ringer du över ditt bredband. Det betyder att du kan få tjänsten från vilken operatör som helst och antagligen kan spara rätt stora pengar. Du behöver bara skaffa ett IP-telefoniabonnemang och en IP-telefoniadapter."

En leverantör skriver följande:

"Vårt privatabonnemang innebär låga samtals- och abonnemangsavgifter, samt flertalet nya funktioner genom en privat loginsida på internet där du kan styra vidarekopplingar, röstsvar, samtalslistor, kontaktbok, skicka SMS, osv."

Jag har prövat allt detta och måste säga att det fungerar perfekt. Dessutom blockerar jag aldrig min vanliga telefon för ingående trafik när jag ringer ut med IP-telefonen. Man kan säga att jag har en telefon för ingående samtal och en annan för utgående. Ändå har min månadskostnad för Internet och telefoni sjunkit med cirka 30 kronor. IP-telefoniabonemanget kostar 49 kr per månad. Jag ringer gratis till alla fasta telefoner i Sverige. Öppningsavgiften är 45 öre. Mobilsamtal kostar 1,49 per minut. Utlandssamtal är billigare än med vanlig telefoni.

MINA FASTA KOSTNADER PER MÅNAD:
Spray telefoni bas: 118 kr
Spray bredband: 289 kr
Nummerpresentation: 20 kr
Wasadata-Telavox IP-telefoni: 49 kr
TOTALT: 476 KRONOR

Johan (nöjd IP-användare numera)
Ps. Jag vill tillägga att det som är ett bra abonnemang för mig, kanske är sämre för någon annan. Det beror på vilka telefonvanor man har.

Johan (allaboard70)

******************

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem