Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mailprogram ?

Mailprogram ?

Hej.

Jag tänkte skicka en förfrågan till dom i forumet som vet vad "stora" mängder mail innebär ?

Jag behöver ha en lösning för att hantera runt 10.000 mail och 5000 kontakter. Dessutom så kommer det in ca 250 nya mail varje dag.....

Detta hanteras av 1 användare, och dagens lösning med outlook fungerar inte tillfredställande, eftersom systemet "segar" ihop totalt.

Nuvarande system är en P4 3,2 med 2GB internminne....

Givetvis så körs en mängd andra program också....

Jag skall inhandla en ny dator, samt en lösning för detta.

Vad tror ni ? Tror ni att det fungerar bättre med en serverlösning för mailen och att ansluta till denna server, eller räcker det med en annan typ av program än outlok, eller skall man rent av tänka i helt andra banor...

Tacksam för seriösa svar och konkreta förslag på lösningar...

// X
Antal svar på detta inlägg: 5
Xenix , hur hanterar du det i dag??,
din mailserver ligger förmodligen hos någon annan. ??
är det det utbytet som segar??
eller är det nätverkstrafiken som inte klarar måttet.

bortsett från antal mail, finns det många och stora bilagor, och var görs det virus/spam scaning.
någonstans har du en flaskhalls, och då är det frågan var du kommer att
få vinsterna.
om du tar över en del av arbetet själv eller bara ett merarbete.
Sorry... Jag har inte riktigt varit närvarande på ett tag....

Så här ligger det till....

Det finns inga problem med "trafiken", det är lugnt, men däremot att få en PC att hantera dessa mängder med info som kommer in i mailen!

Min kund har :

Ungefär 60 "egna mappar" i outlook
ca 6000 mail i systemet
ca 2600 kontakter

Kundens pst fil är på 3,6GB!

Kunden jobbar world wide....

Problemet är att datorn har problem att hantera denna stora pst fil, och att systemet håller på att dö av belastningen.

Till detta kan man lägga :

Adope pdf hantering
Mycket utskrifter
Scanning och bild hantering med Photoshop
Fullt installerad Office 2003

Vad kan man göra åt situationen ?

Finns det bättre sätt att hantera mail på ?

Finns det bättre datorer än P3,2 med 2GB internminne och XP SP2 ?

( Vet att det finns bättre, men nu menar jag MYCKET bättre )

Skall man köra mailen separat på en server istället ? Kanske en Linux Server med en enkel mailserver installerad?

Alla förslag är välkomna såvida det kan hjälpa situationen till det bättre.....
Xenix skulle nog säga att den där datorn är uråldrig och har dålig prestanda jämfört med en Core 2 Duo.

Men det går inte bara o kolla på processorn utan även arbetsminne och kanske raidade diskar snabbar upp. Men börjar du snacka en egen server som är att föredra för massa andra orsaker som säkerhet osv. så är det något helt annat än ha ett externt mailkonto.

Jag skulle kolla på outsourcing och köpa en milingtjänst med exchange server.
Annars köpa en själv men med tanke på att du ställer frågan här så känns inte det som ett vettigt alternativ då du troligen inte kan administrera server så då är outsourcing bättre.

Så hitta något företag som säljer exchange de hjälper honom nog.

Ps. SJälv har jag 113 612 mail i min outlook. Ds.
Annons
Kan ju lägga till då att om du skall uppgradera till Core 2 Duo så gäller det att också börja köra ett x64 operativsystem för att få ut den riktiga kraften ur datorn.
Rob.....

Om du sätter dig in lite mer, och kanske ser min profil, så driver jag sedan många år tillbaka ett IT Konsult företag, och jag har satt upp många servrar genom åren, såväl SBS som Exchange och vanliga filservrar....

Min enkla fråga var om någon här hade kommit i kontakt med någon form av lösning för att hantera mail på ?

Eftersom den nuvarande lösningen med en dator, outlook och flera tusen mail inte fungerar tillfredställande....

Jag har aldrig kört mail på en Linux server te.x, jag har heller inte jobbat med alternativa mailprogram förutom Exchange och stand alone produkter som outlook....

Jag köper nog en ny dator och kompletterar upp den med minne och diskar samt en fungerande backup lösning.

// x

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem