Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Autostart

Autostart

I min nybyggda maskin finns ett konstigt fenomen. När jag slår på strömmen till nätaggregatet startar datorn. Skall den inte starta bara då man trycker in startknappen på datorlådan. Någon inställning i BIOS ??
ps. annars funkar det precis som vanligt: stänger av datorn på "stäng/start" samt startar igen på startknappen på datorlådan.
Antal svar på detta inlägg: 8
138 pers som läst frågan hittills. INGEN som har en susning ??????
alandia , strömbrytaren på framsidan av datorn är en så kallad
soft power off, alltså styrd av logiken i datorn och fungerar bara när power on där bak är påslagen, strömbrytaren där bak, är en manuell brytare som bryter spänningen helt till ditt nätaggregat.

skall funktionen som du eftersträvar finnas , så bör den i första hand ligga på ditt nätaggregat. och sedan styras av den övriga elektroniken.
Göcke>
Alla de datorer som jag har haft, har fungerat så, att när jag tillför ström till datorn från vägguttaget går ju den genom den bakre kontakten. okej: men när jag då slår på från 0 till 1 går ju strömmen till nätaggregatet. Datorn skall ju inte starta då, utan först när jag trycker på start framme på chassit. Och så har nog du också Göcke.
Annons
Jag säger inte emot dig alandia
men funktionen måste ju finnas då i nätdelen.

du har förmodligen inte powerdown funktionen heller, via stäng av datorn
i OS-et. utan den stänger av och medelar att nu är det säkert att stänga av med strömbrytaren där bak
Nej Göcke, den funktionen finns inte som på gamla datorer med det meddelandet du nämnde. Detta är en sprillans ny dator. Det fanns något på dessa gamla en funktion som hette APS, APN eller liknande som man skulle bocka för, för att undvika just detta stängningsalternativ. Detta problem finns inte på min dator som nog stängs helt normalt. Med det som irriterar mej är, att jag inte kan komma på var felet finns. Jag är en envis jävel, som vill få resultat av mina felsökningsprosesser. Det gör ju inte så mycket att datorn startar när jag slår på strömmen på vägguttaget, men det vore ju kul att veta varför, eller hur ??
tycker jag oxo, hittade du inget i bios

jag har testat ett antal burkar , här och nu och alla startar upp direkt när spänningen kommer åter,
efter 230V~ bortfall. eller bruten med strömbrytaren där bak.
Göcke>
ja ja jädrans; nu kom jag på det: I BIOS, under "Power" finns "APM configuration" där gick jag ner till: "Restore on AC Power Loss" och ändrade till "power of"
sim sala bim, lätt som en plätt, a piece of cake
ha de bra ...jag har det

så enkelt det är när man kommer på det.
ha en bra kväll.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem