Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stannar

Datorn stannar

Hej.
Min dator funkar i cirka sju minuter sen stannar allt. Har tagit bort chassit och ser att fläkten till procesorn funkar tills stoppet kommer. Lite seg att få igång tills nästa sjuminuters period. Känns som om det skulle kunna vara närverksaggregatet.
Finns inget i BIOS som talar om temperaturen.
Inga meddelanden i loggboken.Har en Fujitsu-Siemens.

Nån som vet?
Antal svar på detta inlägg: 7
Har du testat att ta bort fläkten och rengjort bakom? Kan samlas en massa damm där. exakt samma sak hände mig och då gjorde jag så sedan dess har det fungerat.
Gå in i bios och kolla i fall att det är så att den bryter p.g.a att det blir för hög temperatur på processorn, i så fall kan det vara som så att du inte har tillräcklig kontakt mellan processorn och proccessorkylaren!
Hittar ingen inställning i BIOS som talar om tempen.
Ska prova med att plocka bort fläkten. Hör av mig.
Annons
Ursäkta, men vilken fläckt pratar ni om? Processorfläckten eller....?
Jag har en Fujitsu Siemens som får för sig att starta om lite när den känner för det.. Den beter sig likadant oavsett vilket OS jag befinner mig i, så det verkar ju inte vara något mjukvarufel.

En polare till mig har en likadan modell med samma problem. Jag skulle tro att det rör sig om överhettning av något slag.. Det finns ingen chassifläkt i den. Men det är ju så orginal.. Har dom inte monterat någon så ska det väl inte behövas någon heller?
Orsaken till mitt problem var att en av byglarna som håller processorfläkten hade gått sönder, där av ett glapp uppstod mellan fläkten och processorn, så min gick upp till 96ºC och då stände den av sig automatiskt. (har en P4).
Kan ju vara som så att du har den stående i ett "varmt" rum också, då har du kanske inte möjligheten att få i den mängd men kallluft som behövs för att kyla den.
Själv så har jag min stående i en garderob där det blir väldigt varmt (fick aldrig ner processorn under 45ºC)men jag har fått lösa detta genom att jag har 4st frånuftsfläktar 80mm en tilluftsfläkt på 80mm samt en processorfläkt Arctic Freezer 4, nu har jag ALDRIG luckats att få upp den ÖVER 40ºC.

Edit: 2007-04-10 00:49:25
Tog bort fläkten som sitter ovan processorn och där fanns det damm i massor. Damsugit och monterat tillbaka fläkten och nu har datorn funkat i 20 minuter. Tack alla för hjälpen, tror det löste sig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem