Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Häck

Häck

På min kolonistuga vill jag plantera en snabbväxande häck mot grannens trista baksida. Det är en sträcka på cirka 8-10 meter. Bakom häcken är alltså grannens baksida med kompost och lite gammalt skräp, åt mitt håll finns ett trädgårdsland och framför den ska göra en plantering med marktäckande barrväxter. Något som är hemma på trädgård och kan ge ett tips på en inte alltför dyr men snabbväxande häck som döljer in till grannen?
Antal svar på detta inlägg: 8
Ölandstok?

EZ
Gåt ut i någon lämplig mark och skär kvistar av pil som du sen sticker ner i jorden med ganska täta mellanrum. Dom tar sig ganska fort och växer sen snabbt, billigt är det också.
/B
Jo jag vet att man kan göra så med Pil. Någon som har provat??

EZ, Ölandstoken är för låg!
Annons
Jag har provat, funkar klockrent.
OK 100% av sticklingarna tar sig kanske inte, men säkert 75 iaf.
/B
Kul, tar den stor plats??
Här får du lite tips. Pil vet jag är snabb, och kan ju bli så hög du vill.

www.odlingstips.com/Vaxtforokning.htm - 40k
Joanna, jag skulle själv satsa på en Thuja häck. På 10 meter kan man kosta på sig att köpa lite högre plantor, men tar ju några år ändå innan den har blivit över 150 cm hög. Fördelen är ju att den är åretrunt grön samt att den inte ger någon genomsyn. Plantera med 60 cm avstånd samt ge den mycket vatten vid plantering samt att man rotvattnar på hösten. Gör du detta så har du på några år en jättefin häck.
Pil, det funkar, men en varning för alla sidoskott, som kan bli ett elände.
Poppel, likaså. Sprider sig som ogräs

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem