Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Står du i tacksamhetskuld

Står du i tacksamhetskuld

Under mitt yrkesmääsiga arbetsliv jobbade jag på rangerbangården i Malmö, ett ganska hårt smutsigt och framförallt farligt jobb.

Under dessa år var man med om många incidenter, och äe idag minns jag speciellt en.

Rangering går till så att hela godsvagnssätt rullas upp mot en vall, där vagnarna haks loss och får fritt rulla ner mot fjärr dirigerade spår. En höstkväll skulle jag och en kollega ta vägen över spåren för att åka med en lokomotor på andra sidan, som vanligt gick man o pratade om ditt o datt, och jag observerade inte en vagn som rullade ner framför oss, som tur var gjorde min kollega det, skrek till och tog tag i mina kläder och drog mig undan.

Jag är helt säker att jag hade omkommit om inte han handlat, som han gjorde.

Sådana här saker men kanske inte lika allvarliga hände ofta, så vi bara gick vidare och pratade aldrig mer om det, men jag har aldrig kunnat glömma att han faktiskt räddade livet på mig, och att jag aldrig kom på tanken att tacka, känns lite märkligt idag.
Antal svar på detta inlägg: 2
Jag står i tacksamhetsskuld till alla mopeder som inte kör ihjäl mig. Nu går
det undan, så polisbilarna hinner inte ifatt.

Som dom låter. Ljuddämpare är totalt ute. Det skall vara raka rör, så dom
väcker hela samhället. I min kommun är samtliga poliser döva, för det är
ingen sans och balans längre.

Det är ju vansinne att låta 15-åringar äga sådana leksaker. Sedan snackar
myndigheterna om noll-tolerans i trafiken. Bla-ha!

Det är väl samma problem i hela Sverige, antar jag. Det har urartat helt.
Micke03, jag har varit med om något liknande. men det var jag som drog personen baklänges för mötande tåg.
Upprinnelsen var att vi skulle passera två spår , när ett analkande godståg passerar, när sissta vagnen passerat så går vi över på led och jobbarkompisen går över till motasatta spåret där ett X2000 precis kommer förbi. tidsfaktorn för att han skulle blivit fångad av det mötande X2000 var bara någon sekund.

Har aldrig funderat på om jag skulle ha tack för det, men jag är glad att personen lever än i dag. och att jag lyckades ta tag i blårocken i tid.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem