Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Hur mycket skräpar vi ned i naturen

Hur mycket skräpar vi ned i naturen

Måste bara reagera hur mycket vi slänger i naturen och det när vi åker bil.
Körde 7 mil på E4:an Jönköping - Värnamo, där det påbörjats med städningen av dikesrenerna. På ca var 300 meter stod en full sopsäck!
Är ju otroligt att vi slänger ut så mycket skräp i naturen när vi åker bil.
Hur ser det då inte ut på aktraktiva gångstråt i skogen.
Själv har jag alltid en mindre plastpåse hängande i växelspaken, där man smidigt kommer åt att slänga ned skräp fast man kör, utan att öppna rutan och slänga ut det.
Jag kan inte annat än högljutt protostera hur vi beter oss.
Skulle vara roligt att vara med vid en sådan här vägrensrensning för att se vad det är vi slänger, men måste ju vara massor av saker eftersom man fyller ca 100 liter skräp på 300 meter.
Antal svar på detta inlägg: 3
Misko!

Du var väl med då toaletten på tåget mynnade rätt ut. Det hängde
toalettpapper i grantopparna. Vi kunde då oxå. Grisa ner!! He,he

Nu är det Mac Donalds emballage som ligger utmed vägarna. Dom vill inte
diska. Men inför pant på tallrikar och flaskor och burkar.

Sugrör 5:-
Tallrik 10:
Bestick 5:-
Coca-Cola burk 20:-

Då blir det rent utmed vägen. Risken är väl att man blir rånad på grund av
den höga pantavgiften. He,he
Är själv en "inaktiv" miljövän, hos oss här hade vi två miljöstationer i området som de sen tog bort.

Om de tror att jag tänker gå så långt som det krävs för att komma till en miljöstation så tror de fel!

Numera går jag till hålet i väggen (bor på femte våningen), det som ska till kompost trycker jag till vänster mot rörets vägg innan jag släpper ner skiten, det som är miljöfarligt trycker jag mot höger, det "vanliga" avfallet
håller jag i rörets mitt innan jag släpper!

Men ute i naturen "sparar" jag åtminstone allt skräp tills jag kommer till en papperskorg!

Där jag bor har vi en mycket fin sopsortering i vårt hus (vi är 60 bostadsrättinnehavare).
Men fungerar det? Inte alls. Där slängs allt, även grovsopor som man inte orkar köra till miljöstationen.
Alla har bil, alla kan läsa, alla borde förstå vad som gäller.
Men, vuxna är väl inte bättre än så. Det är skamligt.

Föredömen för den kommande generationen, eller hur? Jag skäms och blir ledsen, för det är ju så enkelt, egentligen!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem