Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp med Vista sökes

Hjälp med Vista sökes

Min dotter köpte en ny dator för några månader sedan, en HP med Windows Vista installerad.

Hon har varit mycket missnöjd, och lät sig övertalas att ladda ner Windows XP, med resultat att hon nu inte kan använda datorn.

Jag kan absolut ingenting om Datorer, och när hon nu pratar om att skaffa nya drivrutiner och nytt nätverkskort, så fattar jag ingenting.

Är hon på rätt spår, eller helt ute o famlar, och kan hon om hon lyckas lösa problemet, på något sätt installera XP på sin dator.

Alla tips om hur hon löser sitt problem., emottages tacksamt.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Tack för alla svar, skulle bara vilja ha ett förtydligande, vad är en olaglig XP, och påverkar en sådan datorn negativt!
Micke03!

Det är en kopia av Windows utan produktnyckel. Den gör ingen skada.
Tack Leiake, men med rätta drivrutiner skall den fungera? Tror nämligen att hon totalt raderat Vista.
Annons
Micke03 hon kommer inte att kunna hämta viktiga uppdateringar om det är en falsk windows skiva och det är ju inte så bra så på det visset kan det uppstå problem inte nån direkt skada men men ..

Hoppas det löser sig :)
Micke03
Microsoft verkar vara på offensiven mot piratkopierade XP jag har den senaste tiden set 2 datorer där de har totalt stoppat internet användningen, den enda webbsida man kommer åt är Windows validering.
Om man vill köra piratkopierat ska man hålla sig så long borta från windows uppdate som möjligt.

Läs min svar en gång till,alla filer att återskapa Vista finns kvar på en separat fysiskt partition,förmodligen E.

Ps.Det är omöjligt att låna en Windows installationsskiva av en kompis och göra en lagligt installation.
Micke03!

Detta urartar till rena parodin. Du har mer trubbel än W.Buch med hela Irak.

Det är ju missförstånd både hit och dit. En olaglig kopia av XP är nästan
omöjlig att installera, och endast uppdateringar av säkerhetsskäl funkar.

Man kan inte installera en XP från en kompis ens om den är laglig. Då skulle
ju hela ditt kvarter klara sig med en och samma skiva.He,he

Om du nu tror att hon avinstallerat Vista helt, så måste du kontakta HP.
Då får du återställningsskivor till en acceptabel kostnad.

För att hon inte skall upprepa detta,så köp 2 st DVD skivor och kopiera
så att du har egna återställningsskivor. Mycket billigare. Jag vet.

Jag hör hur Göcke småskrattar. Men det är honom förunnat. He,he!!
Du Leiake, du är en härlig människa!

Jag tror jag börjar få en uppfattning om vad som behöver göras, vi kommer att testa olika lösningar vi fått råd om till helgen .

Hör av mig efter helgen hur det gått.

Tack än en gång för att så många engagerat sig i hennes självförvållade problem
leiake.

Jag har en Windows XP installationskiva över. Du kan få den mot porto om du vill och testa själv. Den går bra att installera och den fungerar den är förset med en produktnyckel som microsoft fortfarande accepterar .
leiake.

Vid närmare eftertanke är det mera lärorikt att installera XP utan servicepack 2 och generera produknyckel med nyckelgeneratorn (finns som tillägg på samma skiva) Sen ska man installera sp2 från windows originalskiva och klicka på automatiska uppdateringar.

Sen kan du koppla upp på nätet och kolla vid nästa uppstart om du har fått hällsningar från Bill Gates och det är bara första steget.

Lycka till.
HLaaJo !

Jag behöver hjälp med mycket. Men datorn är inga bekymmer. Du har
nog missuppfattat hela tråden. Det är Micke03:s dotter som har gjort
något så underligt som att avinstallera Vista, för att XP var bättre.

Hur hon har rört till vet inte ens hon själv. Än mindre vi. Skall jag var
ärlig, så fattar jag ingenting. Men datorer dom kan stöka till livet. Ger man
dom en extra krydda som Mickes dotter har kryddat med, så blir det
riktigt livat.

Men får hon fabriksinställningen tillbaka, så löser det sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem