Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Relä 127 volt

Relä 127 volt

Till en gammal lerduvekastare behöver jag ett relä där spolen är för ca 127 volt ~
Finns det nån på forumet som vet var ett sådant kan inhandlas.
Det behövs bara en slutande kontakt och att man kommer åt anslutningarna på båda sidor om spolen.
Antal svar på detta inlägg: 10
skall spolen matas med 127volt ~ ?
eller skall brytspänningen vara 127volt ~?
Båda delar, det är en gammal motor avsedd för 3 fas 220 v stjärnkopplad.
Den har ett relä som kopplar in en konding efter en princip som jag aldrig tidigare stött på och inte begriper jag principen riktigt hellre.
För mig verkar det som att startlindningen inledningsvis funkar som generator så att spolen kan dra för att sedan matas via reläet

http://www.ewiklund.com/info/Schema%20sporting%20maskin.pdf

Kl
ippa klistra kan ju du
Ja nog kan det bli knepigt
sök på 110VAC relä, ett par universal finns på ELFA.
Annons
eller ta kontakt med Leroy Somer i Danmark.
http://www.leroy-somer.dk/
Tillverkaren av kastare, Beomat i Storfors, skulle få in en gubbe på måndag som kanske visste lite om gamla kastare men det är ju svårt att vänta så länge, men jag blir nog tvungen
har du någon bild på själva reläet??
står det inget på reläet.
artikelnr eller dyl.
Det står inget på det, inte ens spänning på spolen. Jag har dessutom börjat misstänka att någon varit och kopplat om inne i boxen innan jag kom dit.
Den funkar inte med den kopplingen ens om jag leker relä själv.
Misstänker att det är en startlindning som ska vara inkopplad bara i startsekunden. Har monterat in ett PTC-relä från en kylkompressor och då funkar det.
Nackdelen med den typen av startrelä är att motorn måste ha en viloperiod före nästa uppstart, typ kylskåp, för att orka starta.
Måste kolla upp hur maskinen används.- men roligt är det
Tackar för intresset
Nu har jag på G ett relä från Beomat i Storfors som ska funka. Tänk va trevligt folk det finns därnere, nästan så att jag längtar till att nästa maskin behöver nåt.
det blir att panga lerduvor hör jag.
lycka till
Jag pangar inte duvor själv, jag hjälper bara till med tekniken ibland. Men tack i alla fall.
Dom har redan nästa önskemål inlagda. Ska modifiera lite automatik på banan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem