Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Gräsklippare

Gräsklippare

Är det någon som har lite erfarenhet vad det gäller gräsklippare?
Det är så att jag precis har köpt ett hus med en tomt på 1805 kvm.
Där på ligger huset, så tomten är väl på ca 1600kvm skulle jag tro.
Vad ska man ha för gräsklippare? åkgräsklippare eller en traditionell?
jag har kollat lite på nätet men inte hittat något vettigt svar på dessa frågor.
vad rekomenderas för en tomt som denna?
Min sambo vill ha en robotgräsklippare, är det någon som har kunskap om sådana?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Beror ju väldigt mycket på hur tomten ser ut. Är det mycket träd/buskar, är den jämn och fin, plan eller "backig eller är det en öppen gräsmatta. Dessa faktorer spelar stor roll när man ska välja gräsklippare.
Sen om du vill ha en "vanlig" eller en golfgreen, spelar oxå in.
Här har du det du söker, kanske.

http://www.klippo.se/o.o.i.s/258
Just det, sådana saker har jag inte ens tänkt på.
Det är en jämn sluttning på hela tomten inga stora buskar och ett träd (som jag inte har en aning om vad det är för något) "memo till mig själv:Fråga nuvarande ägare vad det är för något träd:))

Golf tycker jag inte om än, så en vanlig "klippning" är väl att föredra.
Sen är jag rätt bekväm av mig, är en åkgräsklippare att ta i för mycket för en tomt som denna?
Hur lång tid tar det att klippa med de vanlig?
Annons
Jag har halva tomtytan. Tar 35 minuter med kantklippning. Alltsomallt.
Denna Klippo med 53 cm bredd grejar det på 1 tim och en
kvart. Den man åker på kräver lite merjobb i hörnen. Så tidsmässigt är
det ingen vinst. Men du slipper bli svett. He,he

Undrar om inte Clas Olsson hade en för 10.000:-, men den går väl sönder
när man tittar på den. Den kunde man åka på.

xyz:s förslag tycker jag verkar okej. 53 cm bredd är rätt så bra.
Robotklippare funkar för en sådan gräsmatta, om det är som du skriver. Det fordrar lite installationsjobb med att gräva ned de elkretsar som hindrar klipparen att traska över rabatter och dylikt, men det är ju en engångshändelse
Om du tittar på åkgräsklippare så skall du ha en midjestyrd med frontklippning och dubbla klippare. Med frontklippning kommer man åt på de flesta ställen. Dom med klipp mitt under är ju i regel inte bredare än ca 60 cm å då tar det lika lång tid som att gå med vanlig klippare. Fördelen med en vanlig klippare är att man får en motionsrunda på köpet.
Vad det gäller en vanlig klippare så föreslår jag att du tittar på en en Klippo som xyz länkade till. Den är kanske dyrare i inköp men håller så mycket bättre, så i längden blir den billigare. Undrar varför alla kommuner å fastighetsförvaltare till 98% andvänder sig av Klippo.
Man bör nog också kolla pris i relation till hur mycket den kommer att användas.
Klippos maskiner med Hondamotor är annars ett mycket bra köp, och det finns ju flera varianter att välja på.
Gabbe.
Vill bara också passa på att ge ett tips, för det verkar som du inte har erfarenhet av gräsmatteskötsel.
När du klipper så variera klippningen från gång till gång med att klippa i olika riktningar. Ena gången rakt fram å tillbaka nästa gång diagonalt, Ja finns många riktningar man kan välja. Du kanske frågar varför.. jo för klipper du på samma sätt hela tiden så kommer hjulen varenda gång på samma ställe å det ger fördjupning i gräsmattan. Syns ju inte på en gång men efter ett par år så har du massa hjulfåror.
Jag har i dag averkat den dubbla i yta av gräsmatta
med en motsvarande klippo som länken ovanför.
det tog en timme,
det är än äldre model med batteristart och drivning på framhjulen
det jag saknade
är en lite bredare klippyta samt att man kan klippa lite närmare
staket och träd

det slår mig även att jag saknade gräsfång, ifall gräset är långt.
skulle inte vilja räffsa hela ytan.
Tackar för alla svar, tips och ideér, Nu har jag lite bättre koll.
Det får nog bli en från klippo eller liknande.. Man kanske kan få ett bra pris på den som kör där nu, om den är nått att ha.

En annan sak jag undrar är det där med internet, jag kan varken ha bredband eller adsl.
vad finns det för andra alternativ?'
Satellit har jag hört talas om men jag hittar varken priser eller bolag som erbjuder det.
Man kan ju tänka sig att "VIASAT" har det men jag hittar inget på deras hemsida.
Är det någon som har den uppkopplingen? och isf vad kostar det?
Jag har idag 100mbit hmmmm, kommer jag att klara mig utan det?!?
Ett liv utan internet är ett tomt liv...
/Gabbe

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem