Onsdag 15 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Byte av vokaler i språket ?

Byte av vokaler i språket ?

Kan någon svara på om ex. ordet Fyrtio byter vokal från y till ö vid skrivningen: fyrtiofyra = förtiofyra. ???
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Nej det tror jag inte. Jag googlade på förtiofyra och fick frågan - menade du fyrtiofyra?
Svar nej
Det är fyrtiofyra som är rätt.

"Förtiofyra" eller "förtifyra" är talspråk.

Det finns säkert många fler ord som skrivs på ett sätt, men uttalas på ett annat. Kommer inte på något just nu, dessvärre!
Jag återkommer när jag "hittat dem"!
Annons
Moppan!

Det som retar gallsten på mig är när dom säger " tjugi " på TV. Det heter
ju tjugo.
leiake !

Jag håller helt med dig men jag har samtidigt konstaterat att det är/blir fler och fler ord och uttryck som numera är helt accepterade i svenska språket.

Samma sak när det gäller stavning. . T.ex pansonär i st.f. pensionär.
Men vi som är pensionärer får väl akta oss så att det inte blir för många gallstenar och fler och fler bad cluster i hårddisken. . För våra hårddiskar går ju inte att byta ut eller reparera.
Moppan. Så rätt du har beträffande tjugi, finns inget ord som retar mig så mycket, finns ju ingen logisk förklaring till varför ett o skall bli ett i.
Att vissa vokaler ändras tror jag är mer ett dialektuttal.
Stavning av fyrtio till förtio eller som det blir i Småländskan i Jönköpingsregionen så blir det "fötti". Frågar du någon här vad som kommer efter 39 så blir det "fötti". Jag bad min dotter en gång stava till det å det gjorde hon glatt, tills jag sa att då måste det heta föra då istället för fyra. Men se det gjorde det inte, då skulle man stava med y.
Så det blir nog lite olika stavningar av ord, beroende på var vi bor i landet och man råkar skriva det i dialekt, men som inte sin grund i ordboken.
Kopierat från NE (Nationalencyklopedin)
________________________________
fyrtio

fyrtio äv. fyrti, förti [fört´i(o)] räkn.
ORDLED: fyr--ti(o), för--ti
• grundtalet som är fyra gånger tio: ~ dagar och ~ nätter; livet börjar vid ~

________________________________

Det ser ut som om även förti är godkänt. Det trodde jag inte. Men språket utvecklas tydligen (eller avvecklas)
Birger !

Detta är utveckling. Men för oss är det avveckling.

Min hjärna godkänner inte det nya. Men vem " bryr sig".

Men när hundra har blivit 101, då börjar det bli krånligt.
Leiake - och utvecklingen går tydligen inte linjärt utan det måste nog vara en kurva som ökar med kvadraten på något. Vad har jag inte riktigt kläm på och vad beror detta på? Är det globaliseringens fördelar eller nackdelar? Är det något som ska göras för att stoppa tendensen eller blir man då beskylld för att vara utvecklingsfientlig? Eller kanske är det så att man inte behöver ligga i framkant på allt det nya utan bara snappar upp det man vill? Själv så har jag en välutvecklad funktion i örat - in genom det ena och ut genom det andra - filtrering kallas det. Blir ibland beskylld att jag inte hör upp ...... men då kommer man in på ett annat problem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem