Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Depression

Depression

Tog en test på datorn, då jag kände mig lite nedstämnd. Jovisst.!!

Depression var det. Rätt så allvarlig. Kan man tro på dessa tester. Det är
väl finansierat av läkemedelsbolagen. Troligen. Vad tror ni????

Men man kanske inte vill erkänna för sig själv att man är lite nere i humöret.
Men man är ju snart 68 år och ser polarna ramla som bowlingklot. Vad är att
vänta. Hur fixar ni ert liv som är i min ålder och har problem med livet
och dess mening.

Vore trevligt att höra hur ni tänker. Ni gamla stutar, och kossor. He,he!!
Antal svar på detta inlägg: 10
ja du leiake, tycker väl som du ibland då jag själv passerat 70

men leike du har nog en fin dator o skriva kan du + datorkunnig.

du har vista har jag läst här på forumet, nu har jag det oxå + en ny dator
hp1000 den är verkligen bärbar 1,8kg med hälsning till dig leike

det blir bättre framåt natten!
z1010 !

Det blir " bättre framåt natten" . Vad menar du.?? Blir det värre.He,he!
Min dator- kunskap är nog lite överdriven. Jag är autodidakt. Jag hänger
inte med riktigt när det blir så löjligt som att kopiera en ljudfil till en annan
dator som står 4 meter från router som har kontakt med en dammsugare
som har ett filter från en annan router som har fel på kontakten som är
närmast dörren. ( Löjligt) Köp en DVD. He,he!

Men skriva kan jag. Fantasin har inga gränser ibland. Därför är jag stundtals
avstängd. Men jag är så intelligent så jag lurar t.o.m Göcke att släppa in
mig igen.

Göcke kan vara rolig. Tro mig. Hör här!!.

Jag bönade om inträde igen. Göcke svarade med en " klyscha" som jag fick
slå upp i Svenska Akademiens ordlista för att hänga med. Men han lurade
mig. Den ormen!! Han hade redan beviljat mitt inträde. He,he!!

Min käre Göcke . Du skall få igen, när tillfälle gives. He,He,!!
Leiake,
Livets mening, det är svårt att veta vad man menar med det egentligen. Men meningen för mig är att finnas till för andra. Givetvis i första hand för min make, mina barn och barnbarn. Att få känna att man behövs och är viktig i deras liv är ovärderligt för mig.

Som stödperson i en bröstcancerförening har jag också känt att jag varit till stöd och hjälp i svåra stunder.

Vi är nästan jämngamla Du och jag och jag ser fram emot ytterligare många härliga år.

Jo, men visst "faller en del som bowlingklot", men håll i hatten och ånga på bara så länge det går. Trots alla fb-e sjukdomar jag drabbats av har går det att leva ändå.

Depression kan vi nog känna av lite till mans då och då. All idioti i "systemet", ilska mot bombningar i Guds namn, mord av alla de slag, dödande av oskyldiga, våld mot barn m m, det kan göra mig "deppig" och tappa tron på mänskligheten.

Men Du Leiake, lev här och NU i Din tid på jorden och ta vara på alla "guldkorn", de är fler än Du tror.
Kram från en som är ett år äldre än Du!
Annons
Livet är en definitionsfråga såvitt jag förstår.

Har själv funderat en hel del på det men blir int klokere för det. jag vet bara att man föds man äter sover och dör!

Lev i nuet, se tillbaka gör det bara smärtsammare!
http://depression.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4221 - 33k - 20 maj 2007 -

Jag tog en test till MASDR. 16 poäng. Måttlig depression. Det har väl alla
över 12 år ålder. He,he!!
Jag ser att ni undrar om livets mening.
Min fransklärare (även författare) John Karlzén skrev i boken "Insikter och färdigheter" (en samling aforismer) så här:
Livets mening - att söka finna dess mening.
Jag tycker att han fångat det bra. Sedan kan det ju som Moppan skriver
"att finnas till för andra" vara åtminstone en del av livets mening som gör att det känns meningsfullt. Annars kan man ju ibland undra då man ser hur illa ställt det är runt om i världen jfr hur bra (relativt sett) vi har det i gamla Svedala trots regeringar i ena eller andra riktningen. Men visst finns det plats för en och annan depression eller åtminstone missmod några dagar i sträck men det brukar ju gå över. Det underlättar om man har lätt för att glömma och den förmågan utvecklas ju med åldern. Håller med Gollum1 - "Lev i nuet". Misstagen ska man raskt lägga bakom sig även om det kan vara svårt ibland.
Tack för Ditt kloka svar.
Och livets mening är verkligen att finnas till för andra. I mitt fall gäller det i första hand mina barn och barnbarn.

Att få ha en tonårings förtroende, att få svara på en sexårings alla möjliga och omöjliga frågor, är något helt underbart. Eller försöka förklara för en femåring att veckopengen inte räcker till det som hon "mest av allt" önskar sig just nu. Eller säga till en gamling att "det fixar jag". Allt detta är så härligt, att betyda något för någon annan.

Att finnas till för andra, nära och kära, gamla och sjuka som behöver stöd och hjälp är som Du redan förstått, viktigt för mig. I dagens stressiga tillvaro är jag övertygad om att vi "gamlingar" kan vara till stor hjälp även de som inte är våra anhöriga. Det handlar då inte om ren sjukvård.

Vad tycker Du?
Mitt tack var till Dig Birger. Jag missade att skriva det.
Vänligen
Moppan
lieake!

Jag är 72 och "tjej" som blivit ensam. Jag gick med i en Seniorklubb och fick livsgnistan tillbaka.

Jag har träffat många nya trevliga vänner, som jag träffar ibland på bio, teater mm.

Visst går livet lite upp och ner för mej också men jag försöker att leva i Nuet och inte tacka nej till det som är trevligt.

Gläder mej åt det jag fortfarande kan göra istället för att deppa över det jag inte kan göra.

Ge inte upp och lycka till

Berit




Hm, jag fick 28 poäng på testet. Då äter jag ändå antidepresiva medel sen ett par år.
Kanske skall fundera på 5 m. hamprep trots allt.

/B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem