Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mors dag

Mors dag

Mina minnen av Mors dag.
I småskolan ritade jag en teckning till Mor. Stolt överlämnade jag den till Mor och visst blev hon glad.
Sedermera har jag väl förstått att det är ett kommersiellt påfund. Såg häromdagen att Handelsträdgården här fick hem en massa blommor, mer än vanligt och de kommer nog att hamna hos morsor häromkring.

Men egentligen undrar jag hur ni mödrar har upplevt/upplever Mors dag. Vilka minnen har ni? Ser ni fram emot söndag? Middag? Hur har utvecklingen varitfrån 50-talet och framåt?

Låter väl även männen komma med minnen, synpunkter?
(Leiake -du har väl räknat ut min baktanke med denna tråd?)

Ser framemot en hektisk helg i detta forum.
Antal svar på detta inlägg: 10
Birger!

Jag väntar på pensionärernas dag. Då får dom sålt mer skräp. Vad köper
man till en pensionär som har allt och mer till. En slips till en manlig och en
blomkruka till en kvinnlig. Makabert!!

Jag undrar hur en 5-barnsmor i 60-årsåldern känner sig när alla hennes
barn och svärsöner samt barnbarn(30 st) kommer till 2-rummaren och vill
ha kaffe och tårta. Är det Mors Dag så skall hon knäckas. He,he

P.S. En diskmaskin är för dyr att ge sin mor.

Kom att tänka på en melodi som handlar om en äldre mor som har dukat
och gjort fint för att sonen skall hälsa på. Då ringer telefonen!!
- Ledsen " morsan " men jag hinner inte komma. Affärer på gång.

Den sången har fastnat i mitt minne. Jag riktigt känner hur ledsen den
gammla mamman blir. Man blir nästan tårögd, när man tänker på henne
sitta ensam i sin etta på Mors Dag.

Någon som kom ihåg vad den heter och vem sjöng???
Birger: När min mor gick bort hittade jag en del av de teckningar och verser jag gav henne som liten. Hon hade sparat dem. Det värmde mitt hjärta.
Idag är jag medelålders och har vuxna barn..tror inte jag får någon teckning...
Begär inget särskilt just på mors dag..utan hoppas och önskar att mina två barn alltid ska ha en plats i sitt hjärta just för mamma...
Men självklart bjuder jag barnen på middag....(och står för jobbet)..i stället för tvärtom....
Fast inte på söndag..för då ska svärmor firas
Ja jag ringde min mor innan dagen var slut för att jag vet att hon går och lägger sig tidigt numera.
Det sticker i hjärtat att man inte kan vara där men avståndet är mer än 10000km och när hon vaknar så jobbar jag..
Men så har det blivit i det nya livet och utvecklingen? För vem?
Jag kommer ihåg hur det var förr, hallonsaft och sockerkaka och små fina kakor(finska pinnar?)
Även att morsdag är en uppfinning för köpmännen att tjäna en krona eller två så kommer jag ihåg.
Suck det svider i hjärtat.

”Jag undrar hur en 5-barnsmor i 60-årsåldern känner sig när alla hennes
barn och svärsöner samt barnbarn(30 st) kommer till 2-rummaren och vill
ha kaffe och tårta. Är det Mors Dag så skall hon knäckas. He,he”

Ja min mor tycker att det är fantastiskt att man bryr sig och bullar verkligen upp för sina barn, barnbarn ,barnbarnsbarn. Nu fick avstavfolket något att bita i.
Men vad skall jag säga som bara är hemma och gästarbetar. I Thailand så är detta en verklig högtid hos min familj och släktingar. Och där är det mycket presenter och fest.
Annons
Leiake, jag är nästan 100 på att Christer Sjögren har sjungit in den melodi som du tänker på, men jag kan inte komma på vad den heter, men det finns säkert någon som vet så man kan hoppas att det dyker upp ett svar och jag har gått och nynnat och letat i minnet men hittar varken text eller melodi, den är raderad ur min trötta "hård disk".
xyx!

Troligen har du rätt. Men den har alltid suttit i mitt dåliga samvete när jag har glömt " morsan ". Tänk att vi kan glömma en människa som har ställt upp på allt man hittat på. Både urinerat och bajsonerat. He,he!!

Ett sätt vore väl att välja sin egen mor. Jag hade valt Marilyn Monroe. Dom
brösten hade nog varit goda att suga på. He,he!!
Varit till mor med en ckokladask och ett nattlinne. Hon tyckte det var goda karameller. Mors dag var inget för henne. I övrigt ville hon mest sova. Hon minns inte att jag varit dit. Inte så roligt att gå dit då hon är så dement. Det hon kommer ihåg det ligger långt tillbaka i tiden. Hoppas att man själv inte drabbas så. Ättestupan kanske är återinförd när det är så dags.
Ättestupan är redan återinförd
http://i104.photobucket.com/albums/m178/vargo72/z-hemmet.g
if
Intet nytt under solen. Mors dag indroducerades 1905 av en amerikanska..får vi allt från USA?, för att hedra sin moders 1-åriga dödsdag. Nu firar vi väl de som är i livet men jag hedrar min bortgångne moder med att tända ett ljus vid en minneslund i den stad jag numera bor.
Våra barn (16-19 år) verkar inte prioritera att fira mors dag...så det blir maken som står för uppvaktningen. Så det blir med åren!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mors_dag
Leiake. Det är Vikingarna med låten "den stora dagen" du tänker på. Tror jag...
I.a.f. går refrängen "Jaså, säger du det. Du kan inte komma från. Du tog fel på vilken dag det var. Nej, det gör ingenting. Om det är nåt bara ring för jag finns ju här var dag"
Tack killing. det var den jag letade efter, den var med Vikingarna, men Mats Bergmans har också spelat in den

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem