Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Roliga användbara kommandon i CMD

Roliga användbara kommandon i CMD

Hej

Kan inte så mycket om vad man kan göra i kommandotolken (cmd) utan några få saker...
Alltid roligt att göra nått bus då och då i skolan eller faktiskt ha någon nytta av några kommandon.

några halvintressanta:
- nslookup
- netstat
- ping
- Net send * "meddelande"
- shutdown -s -m "ip" (utan ") stänger av en dator, med nedräkning 30s
- shutdown -s -m "ip" -t 60 efter 60s
- shutdown -s -m "ip" -c "text"

Fler hade jag faktiskt inte... :(
såå nu är jag på jakt efter nya spännande kommandon! :) haha
Har ni något roligt/användbart så skriv!!


Kan avsluta med ett riktig roligt kommando,
telnet towel.blinkenlights.nl
Star Wars film i text
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Micke

Det är ajaj att röra cmd-filer du tycker det är roligt men inte jag. är du en hacker eller?
cmd kommandot help i komandotolken , ger dig ett antal kommandon.

Mike , att sabba för andra drabbar till slut dig själv. och dina kamrater
i tex skolan.

slutsatsen blir ofta att eleverna får tunna klienter och kameraövervakning.
och ett minimum av program att använda.
alltså ett rätt torftigt programutbud och rättigheter.

Jag uppmuntrar nyfikenhet i lärandet.
men rena sabotage. är det tummen ned för.
rätt använda är kommandona guld värda.
och visar på en viss förståelse för hur datorerna har utvecklats under
årens lopp.

som sagt allt annat är tummen ned
Jo, håller med di göcke...
Inte är man så dum att man pajjar andra dator i nätverket i skolan eftersom de vet ju vem jag är p.g.a. att vi har en inloggning. Men man kan ju alltid hitta på nåt helt harmlöst på den egna datorn, eller hemma...

Hehe, visste inte det där med help... man fick ju reda på mycket
Annons
Micke: Nyfikenhet i all ära men någon måtta får det faktiskt vara. Det kan få konsekvenser som du inte räknat med.

Tänk på det här;

"Du gör inte fel om du gör rätt, och du gör inte rätt om du gör fel"
gäller alla som sitter med datorer oavsett vem det är. förklaring?

Jag menar att en dator gör inte fel, då den är en maskin. Den som gör fel däremot är den som använder den.

Ex: Försäkringskassan säger ofta att det har blivit nåt fel på deras dator-system, men åter igen datorn är en maskin. Den kan inte göra fel.
uteslutningsmetoden är enkel, Det är den som sitter vid Terminalen som har gjort att felet uppstått.

Jag tror att Göcke håller med mig om det nyss sagda eller?
Kan man inget om datorer skall man låta bli att använda dem.
Visst är det fantastiskt att Bill Gates inte har lyckats komma från dos på alla dessa år. Kan tillägga att jag använder kommandotolken (cmd) dagligen i jobbet, bara för det är snabbare och enklare än att hoppa runt i windows.
Gollum1, vad försöker du säga mig?

Du tror att det här är någon slags úberhackning eller nått. Det här långt ifrån något som kan kallas hackning. Dessutom så tror jag att alla som ligger på samma datanivå som mig har ett rent bundförnuft vad som är lämpligt att göra på en dator och ej.

Gränsen kan kanske börja dras när man använder program för att helt ta över en annans pc... som t.ex. NetBus, Back Office, WinNuke m.m.

Jag vill bara lära mig lite mer om cmd och allt man kan göra där...
Trött på folk som tror att man inte vet konsekvenserna (fan det fanns ingen arg smiley här på is ) OM du inte har något vettigt att bidra med så kan du lika bra spendera din tid på annan sysselsättning....
TraceRoute (tracert) kan vara rätt intressant

T.ex. spåra vägen från din dator till en server som t.ex. internetstart.se

Man kan se hur många datorer som vidare befordrar det ippaket jag skickar. Jag tror IS har 7 sådana.
Nar tracerouten är klar kan man få reda på serverns ip och hostname ^^

Om man vil sabba lite för någon server (som förmodlingen har ett bra säkerhetssystem och brandvägg) så kan man istället sänka den första datorn som vidarebefodrar all data, eftersom den är den avgörande servern för inkommande information.
Men, kära vänner!
Grabben är 17 år! Kan han inte få ha lite roligt utan att bli "förmanad" härinne?

Micke:

Inte illa menat men jag menar bara att man måste veta vad man håller på med.

Visst du är 17 år, men jag menar bara att man skall inte hålla på i onödan när det inte behövs.

OBS Jag är inte arg på dig.

Jag skall erkänna för dig att jag har gjort likadant som du. dvs provat mig fram därav mina datorkunskaper. (3/5) provar man inte får man inget veta! (men inte för mycket bara, Ok?)
Mantacka du som IT-konsult borde väl veta att Kommandotolken inte är DOS?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem