Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Silverfiskar vada göra?

Silverfiskar vada göra?

Hur blir jag av med silverfiskarna som kryper runt i huset? Finns det några beprövade knep?
Antal svar på detta inlägg: 3
Från anticimex hemsida:
"De är ljusskygga och trivs bäst där det är mörkt och fuktigt, t ex i badrum och kök.
Helst lever de av socker och stärkelse. Om böcker och papper förvaras fuktigt kan silverfiskarna gnaga sönder dem.

I våra badrum är födan tämligen skral.
Här lever de av tvålrester och smuts i kakelfogar. Silverfiskar i kök får däremot tillgång till ett dukat bord och är bara miljön tillräckligt fuktig så kan de massförökas här.

Silverfisken blir 10-15 mm"

Noggrann rengöring verkar vara det som gäller alltså.
Nja det är nog inte så lätt , har en granne som har problem me dom och fick ringa efter Anticimex för att bli av med dom helt så det är nog det som gäller , vet ingen huskur mot det men säkert är det så att man får tänka på det här me fuktighet och att städa ordetligt vilket i o f inte verkar hjälpa så mycke me tanke på att många har dom objudna gästerna och det är inte alltid så lätt att hålla badrummet torrt ..

Lycka till :)
Jag känner en biolog som hade silverfiskar inne på studentkorridorens toalett när han var ung. Han blev på gamla dar så nostalgisk att han planterade in några i sitt hus. Detta kallar jag sant naturintresse.

F.ö. gillar dom som sagt var fukt och ska knappast finnas någon annanstans än i våtutrymmen. Det indikerar att något är fel. Annars är de rätt harmlösa.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem