Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vad ligger bakom universum

Vad ligger bakom universum

Jaa, vad är det egentligen, de kan man ju undra...
Jag tror inte människor tänker så mycket på det egentligen, man finns ju bara här liksom, de är ju så självklart...
Men, vad är allt det här då, det måste ju finnas nånting bakom det hela, eller hur?
Är vi inrymda i nåt eller, känns det inte så?

Det sägs ju också att universum expanderar, och Big bang!!!
Men vad kommer den ifrån då, det måste ju komma från nånstans, eller är det meningen att vi bara ska tycka så, kanske?

Vad tror du själv?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

janberlin!

Om man går och funderar på detta mysterium så är risken stor att man blir tokig. Det finns ju ingen mänsklig varelse som kan ha en susning om detta.

Vadå Big Bang!! Vad orsakade den. Ingen vet och ingen kommer att veta.

Min stund på Jorden. Så skrev Moberg. Den är inte lång om man jämför med miljarder år.
Många kallar "Big Bang" för universum men det finns kanske ett oändligt antal "Big Bang" .Om det stämmer att universum är oändligt så har jag alltså lika långt åt alla håll och befinner mig i centrum. Jag tror inte att det är någon ide att försöka utforska universum
Vargo!

När blev Trelleborg universums centrum. He,he!! Jag sitter i Göteborg då är jag oxå i centrum. Alla är vi i centrum trots att vi bor utanför sta`n.

Putin har ju skaffat en Big Bang. Då blir vår jord som små månar, när han bränner av ett par sådana. Undrar när den dagen kommer.???
Annons
Då kanske man kan få en egen Måne
Visst är det märkligt. Jag tror inte att någon av oss på IS kommer att få svaret på frågan men för att förstå dom om "forskar" på allt om universum (varför, hur osv) kan jag rekommendera en bok av Brian Greene. Den heter Det stoff varav kosmos vävs. Inte för att man blev så mycket klokare men f-n så mycket mer intresserad. Det var han som skrev boken Ett ustsökt universum, som även blev en TV-serie som visats i SVT
Bakom universum finns samma som framför, tror jag.
Ja, xyz!

Det är nästan på pricken rätt som du säger och som en president svarade mej skämtsamt i motsvarande tråd på en annan sajt. Det är bara tegelmuren emellan dessa parallella universum som saknas.
Men ett jättetack ska du ha för ditt svar.
Det fick mej också att orka fundera vidare...

Vi hörs!
Det har du nog rätt i ärade Bobo Slacke att ingen av oss på IS, i alla fall, kommer närmare gåtans lösning. Men du, vet du vad jag kom och tänka på? Det är kanske därför universum expanderar hela tiden för dom vill inte att vi ska hinna ikapp sanningen? Vad tror du Bobo, innan leiake kommer och förkastar den hypotesen, visst kan det va`så?


Tack för tipset också. Jag ska spana in det närmare och försöka få tag i serien...

Vi ses!
Vetenskapsmännen pratar om "vårt" universum. Då måste det ju finnas minst ett universum till. Dom andras universum? Nej, man måste acceptera att det inte finns något slut, för skulle det finnas ett slut så måste det ju finnas något där bakom? Universum är oändligt, det är min åsikt. Tiden är också oändlig för den delen.
Viktor: Slutet på universum måste ju vara Gnab Gib. Eller?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem