Söndag 12 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Inlägg om pålägg

Inlägg om pålägg

För att hålla vikten och mitt socker i schack, så har jag under sista 15 åren
undvikit pålägg. Jag smäller i mig brödet utan smör och pålägg. Det går alldeles utmärkt.

Var och handlade nyss och tittade i andras korgar. Dom köper grejer skall man säga. Snart får väl vissa ha en kassa med extra bredd så dom får igenom sin breda häck. Hee,he!!

Gör som jag .Spola pålägg. Då känner man hur brödet smakar. Det är
lättare än ni tror. Sedan spar ni slantar. Den där delikatessdisken är nog det dyraste dom har.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

rätt pålägg och i lagom mängd,så lägger du ej på några kilon.men som med all mat så ska man också röra på sig,hålla förbränningen uppe.
En macka med räkor majonnäs och lite citronstänk, eller en med rostbiff o remouladsås, eller ägg o sill, för att inte nämna vanlig Kalles kaviar, eller Kavlis mjukost med kräftstjärtar.

Nej tack Leiake, det finns sådant jag inte vill försaka, och jag undrar om inte du fuskar en o annan gång? Och hur är det med ölen, hade det inte varit bättre med en god macka?

Så är det ju det där med motion, det är ett måste med eller utan pålägg!
Många bedrar sig med att snåla på fett för att inte lägga på sig. Helt galet att bara proppa i sig kolhydraterna när det är dem man ska undvika. Ät istället bara pålägget och skippa brödet så ska ni få se på resultat.

Om man har problem med blodsockerregleringen i kroppen är det långsamma kolhydrater som gäller. Fett och protein är inget man ska undvika. De snabba kolhydraterna som vi västerlänningar petar i oss är största orsaken till viktproblem och typ 2 diabetes.
Ät drick och var glad, men undvik snabba kolhydrater som vitt bröd, pasta, potatis och inte minst socker. Tänk bara på sockerfällorna, yoghurt t ex innehåller ofta uppemot 10% socker. Och yoghurt som ska vara så nyttigt.
Annons
Tompaxox - håller med dig till 100%. Du har fattat hur kolhydrater påverkar blodsockerregleringen.
Leiake - du ska skippa brödet och äta det andra. Smör, ost, skinka, sardiner. Men inte pålägg som innehåller socker, kolhydrater.
Har man diabetes 2 så kan man själv påverka sin situation genom kostomläggning. Lita inte på diabetessköterska. De följer sina rekommendationer från högre ort. På senare år så har det visat sig att personer som går över till LCHF-kost (Low Carb- High Fat), se länk nedan vad det innebär hur man ska äta:
http://pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

Häls
ovinster med LCHF, se:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=h" target="_blank">http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=h%C3%A4lsovinster_med_l%C3
%A5gkolhydrat_h%C3%B6gfett_kost
Klipp och klistra länken ovan.

Rent allmänt så är det följande blogg man ska följa:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
I högerkanten på den bloggen finns massor att läsa.

Själv utan diabetesproblem men med viktproblem har jag sedan 4 månader tillbaka gått ner 15 kg genom att lägga om kosten. Inte via mer motion för med 136 kg på 172 cm var man inte så duktig på att börja springa t ex.
Efter 4 månader -15 kg. Känns otroligt skönt. Orkar mera. Mindre trött, snarkar mindre, känner inga hungerkänslor kl 0300 som jag gjorde tidigare.

Jag har skippat kolhydraterna. Äter smör, bacon, ägg, protein, ovanjordsgrönsaker, omega3, c-vitaminer.
Ser på bloggen nämnd ovan att många diabetes2 har blivit hjälpta, slutat med medicinering etc. Kolla under Hälsovinster nämnd ovan.
Målet för mig till sista december är -22 kg ytterligare, ner till 99 kg, för att sedan gå ner ytterligare 20 kg.
Som det känns nu så ska det nog lyckas
För att fettförbränningen ska lyckas så är det a och o att jag kombinerar mycket fett(smör, bacon...) med proteiner.
Tar jag smör och kohydrater så läggs det på hullet, ökar i vikt. Man kan säga att jag är mer eller mindre allergisk mot kolhydrater. Alla är inte det men lik förbannat så rekommenderar jag alla att gå över till LCHF för att må bättre.
Motion - klart att jag går mera nu för jag har bättre ork. Men med kraftig övervikt så ska man inte satsa på motion i 1a hand. Fettförbränning startas enligt ovan med naturligt fett (ej margariner eller Becel) och protein, inga kolhydrater.
LYCKA TILL! Vill ni komma i kontakt med mig så har jag användarnamn birema på Skype.
Ha en skön söndag.
Visst,, det fungerar precis som du "skriver" också leiake!
Skam vore det väl annars..
Och själv har jag provat både det ena och det andra...

När farsgubben levde sa han till mej en gång
sedan jag frågade om vi hade något pålägg hemma?
Vad ska du med pålägg till Janne du har ju redan pålägg?
Har jag, sa jag?
Ja det har du väl! Smöret!!!
Så det vill jag nog ha kvar i alla fall...
Men har jag inget pålägg hemma så funkar det nästan
precis lika bra utan som på många andra håll i världen..
Och du, man känner ju faktiskt smaken på brödet bättre!
Nu tar jag en påtår! Tjoss ann!!!
Vi har blivit lurade av myndigheterna i många år nu. Nyttigt är nyckelhålsmärkt, det vet vi ju eller tror att vi vet. Vi litar ju på staten. Nyckelhålet säger dessvärre inte mycket om nyttigheten i produkten. Låg fetthalt är nästan enda kriteriet för märkningen. Fibrer, salt och socker är de andra. Inget om snabba kolhydrater.

Snabba kolhydrater höjer blodsockret snabbt. Kroppen kompenserar höjningen med att producera insulin. Insulinet säger åt kroppen att packa in energin från kolhydraterna i cellerna. När vi proppar i oss all pasta och sånt kommer kroppen i första hand att använda den energin, överskottet lagras i i cellerna. Vi förbränner alltså inget av kroppsfettet. För att kunna förbränna kroppsfettet måste vi minska kolhydratsintaget så att kroppen plockar energibehovet från de egna depåerna. Det sker inte om vi äter mycket bröd, pasta, ris och potatis.

Man pratar idag om risker med lågkolhydratkost. Vid fettförbränningen som sker med lågkolhydratkost förbränns kroppens fett och det bildas ketoner. Ketoner "urmineraliserar" skelettet och ger upphov till benskörhet. Därför ska man inte helt undvika kolhydrater men äta långsamma.

För att försöka hålla en liten koll på kolhyraterna i förhållande till protein så kan man titta på innehållsförteckningen på produkterna. Ju mindre kolhydrater i förhållande till protein desto bättre. Mängden kolhydrater per 100 gram bör heller inte överstiga 5 gram.

Bara genom att minska på t ex pasta och potatis, en potatis istället för tre t ex, når man faktiskt ganska snabbt resultat. Förutsatt givetvis att man undviker de vanliga fällorna också. Det dolda sockret. Studera matvarorna och läs vad de innehåller, man blir förvånad över hur mycket socker det finns maten. En bekant till mig slutade helt med allt vad socker heter. Det tog två månader, sen hade han minskat i vikt med nästan 10 kg.
Bra att du tog upp att Nyckelhålsmärkning inte betyder att det är nyttigt.
1989 infördes Nyckelhålsmärkningen hos oss, och Sveriges vikt rusade i höjden.
Yngre, välutbildade och kvinnor åt mest fettsnålt, och ökade mest i vikt.

-------------------------------------------------------------------


"Ketoner "urmineraliserar" skelettet och ger upphov till benskörhet. Därför ska man inte helt undvika kolhydrater men äta långsamma."
Benskörhet tror jag inte på. Vi är olika som människor. Jag är "allergisk mot kolhydrater" kan man säga. Så lite som möjligt gäller för mig <5 gram per 100 gram.
Ät naturligt!
Bästa pålägget är : Mjukost.
Gjorde förra helgen en riktigt smarrig macka.
Du behöver:
1 Polarbröd
Mjukost Salami
Grillchips.

hur?
Bre mackan med salamimjukost.
Strö på krossade grillchips.
Woolla, klar ! MUMMA!
För mycket kolhydrater phridan. Du tycker det är gott p g a sockersug.
Har du problem med vikten? I så fall lätt ordnat med kostomläggning. LCHF se ovan
Birger:
jag har inga problem med vikten!
har dock haft förrut.. Men väger precis lagom nu..

Socker och fett är bra för förbränningen !

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem