Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Modemet kan inte ringa upp?

Modemet kan inte ringa upp?

Jag har installerat XP på min gamla HemPC (förut win98) men får inte till det så att modemet fungerar.
- XP hittar modemet och installerar det.
- Dock heter modemet inte samma som för Win98
- Först klagade modemet på att den inte fick 'dial tone' så jag klickade bort att modemet ska vänta på 'dial tone'.
- Nu hör man att modemet slår alla siffrorna men det kommer aldrig något svar.
- Provade att ringa mitt mobilnummer med samma resultat.
- Tror att modemet lyckas få 'dial tone' då jag har en gamal analog telefon som plingar till när något 'lyfter på luren'.

Finns det någon AT-kod för att göra en 'Off-hook'?
Verkar som att inte alla nummer skickas iväg?
Skumt att modemet inte får 'dial tone' utan att klicka bort detta val?

Andra förslag?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Prova att hitta XP drivrutiner till modemet
Hej Manuel
sven är nog inne på rätt spår , skulle bara fråga vad det är för model/fabrikat på modemet som du försöker att sparka igång.
de specifika AT-kommandona för ditt modem bör stå i manualen och hur initsieringen skall gå till.
Har du stoppat i sladden i modemet? ;)
Annons
drivrutiner ligger sanolikt bakom detta....ex mitt nätverkkort hittas och installeras av xp...men endå kommer jag inte ut på internet utan installera kortets egna drivrutiner.
svettlöken det hade inte med o göra att du inte hade fått något ip-nummer då?
nej xp gör en del installationer ganska så dåligt...
Göcke, XP installerar ett modem med namnet Sonic Blue SUP 2380 DataFaxModem medans i Win98 hette det SupraExpress 56i PRO Series...
Till HemPCn fick man inte med så mycket och kommer inte ihåg att jag sett några modem manualer.
Hittade just sidan http://medmera.artisan.se/gandalfsupport/20_faq.html där det verkar som dessa två namn hör ihop...
Tack Manuel , då skall vi spåna vidare vad som kan vara felet.
Manuel , glömde att man kan testa att prova köra standar modem valet i windows när man väljer att installera modem.
då körs ett rent rudimentärt snitt som M$ har. det andra är att i nyare och snabbare maskiner så kan man vara tvungen att sänka buffringen för att modemet inte hänger med.
Har nu hittat sidan http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=22879 där denna driver supraexpress56-2380_win2k_010. exe verkar fungera med XP.
Dock måste man bli medlem för att kunna ladda ner den...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem