Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Boxervalp

Boxervalp

Hej alla.
Tänkte höra med er som har/haft en boxerhund hur ni upplevde valpstadiet med den? Vi har köpt vår andra boxer nu och han är vår andra boxer på 11 år. Den här vi har nu är c:a 4 och en halv månad. Han är väldigt livlig och testar oss hela tiden med olika förehavanden. Vi har märkt att just denna lilla grabb behöver särskilt mycket tillrättavisning och givetvis en massa kärlek och bekräftande. Han var ledaren i kullen på sex valpar, och det märks också nu. Skall också säga att vi/han har gjort stora framsteg och inte på något vis kommer att bli en "vilde". Utan jag bara ville höra om er erfarenhet av denna underbara hundras som hela livet är en lekfull vovve.
Antal svar på detta inlägg: 2
IvoBaloo;

Det brukar lugna ner sig efter ett tag. När det gäller boxer så är det så att den alltid är livlig. Har haft boxer själv i valpstadiet, den hunden skulle fara och bita i allt. helt enkelt för att undersöka vad det är för något. Om den är för livlig så tar det ungefär ett halvår innan den lugnar sig.

Boxer är fina hundar och deras sätt mot människan gör att den har blivit en av de populäraste raserna näst efter golden retriever och andra raser, både humörmässigt och känslomässigt. Personligen min favoritras vad gäller hundar.

Boxern kräver mycket sällskap och långa promenader och framför allt mycket motion. Ta ut hunden på en äng någonstans och släpp lös den så att han/hon får springa av sig ordentligt så skall du se att det ordnar sig.

Vill du ha mer information, så läs boxerboken så får du förklaring på det mesta när det gäller denna ras.

Förövrigt var min boxer helvit med bruna ögon - alltså ingen albino.

Lycka till och hälsa vovven

PS: I Boxerboken står att urmodern till boxern var vit DS:
Hej

Boxer i valpstadiet;

Livlig, nyfiken, busig och uppfinningsrik.

Har haft två boxrar. Underbart temprament, tillgiven, tillitsfull och öppen. Men kräver motion och sysselsättning. Glöm inte att det är en brukshund som skall arbeta för att må bra. Tycker om all sysselsättning från spårning, aport till agility.

Hälsa "busen"

Anders


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem