Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg

Hej alla ISare har vi någon som är i Göteborg och välkomnar
ostindiefararen Götheborg, och hur är stämningen där.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag tror att värmen tog knäcken på folk. 32 gr i skuggan. Jag såg sjösättningen 2003. Då blev jag förvånad hur liten hon var. 40 meter lång
och 10 m bred.

När hon låg intill Stena Germanica som är 175 m lång och 40 m. bred så såg
hon ut som en livräddningsflotte.

Men hon har nog gjort mycket gott för Göteborg.

Tänk om Paris Hilton hade varit kapten. He,he!!!
Leiake, du stavar fel. Det stavas kuttersmycke. Jag håller med att hon,skeppet gjort mycket gott för Göteborg och Sverige. Och vilket äventyr/resa för de inblandade. Det är nåt speciellt med sjön säger en som seglat 2 ggr. (+24,3 i skggan.)
Kolla på TV 1 i kväll 20.00 då kommer en direktsändning från fartygets hemkomst och välkomstfestligheterna.
Annons
Som den Göteborgare jag är, skulle jag gärna vilja veta hur mycket jag bidragit med av skattepengarna. Då skulle jag kunna gå ner och skära ut en liten flisa ur skrovet och kunna säga att de här grammen har kostat mig x tusen kronor.
Merparten är ju sponrad av företag, mer att läsa finns på hemsidan
http://www.soic.se/
Göcke: Bra hemsida, men den bekräftar tyvärr bara det jag befarade: minst 2/3 delar av projektet är bekostat av offentliga medel, inte enbart kommunala. Statistiken är ju dessutom hopplöst föråldrad. Vad har egentligen Götheborg dragit in penningmässigt? Får vi nog inte veta.

Jag skall inte "knorra" mer utan ge ett konstuktivt förslag: Sälj hamnområdet, som en gång i världen värderades till 49 Mkr. Det skulle säkert inbringa hundratals miljoner kr, eftersom det ligger i ett av stadens mest attraktiva områden för bostadsutbyggnad. Då skulle med ens hela projektet bli ekonomiskt lönsamt. En fantastisk penningplacering helt enkelt! Båten kan ju ligga vid en hyrd kajplats i området.

Avslutningsvis vill jag bara säga att uppriktigt uppskattar att Göteborg fått ytterligare en turistattraktion i världklass, som den "landkrabba" jag är.
Totalt ointressant, trots att man är Göteborgare. Som en sann arbetargrabb så har jag betalt ett -X- antal hundralappar som jag blankt skiter i. Snacka om PR för diverse företag som i stort sett inte lagt en krona på det.

EZ
Avsikten med mitt inlägg var bara att uppmärksamma vad vi prioriterar: Mediala spektakel eller resurser till tex vård och omsorg.

Använd tumregeln att 1 Mkr = 1 årsarbetare.
frågan vart reklampengar går , kanske hör till en annan tråd
vi kastar ju tonvis med reklam i pappersform med.

Fanns det ingen som var på platts i Göteborg ?
det jag vet är att Kineserna själva är glada att de syns i anslutningen till
var båten har ankrat. och att de associerar Sverige med Göteborg
pingis och abba
Så kan denna resa ge oss 1kr av alla kineser i återbäring för att de kommer
i håg oss. kan det inte vara fel. ( även om det inte är troligt att vi får det )

Men nu är jag mest intresserad av hur man upplever en båt av trä i den storleken och med resta segel. det är ju inte en vanlig segelbåt i alla fall.
Jag har sett henne två gånger. Men den sista blev för varm. Man måste åka
kollektivt och i Göteborg är alla fordon som tillhör Västtrafik trasiga i sin luftkonditionering. Man blir stekt!!

Om ni trodde att hon har seglen uppe. Icke. Hon går 4 knop med 500 Hkr
Penta Dieslar. Det blir segt att titta på. Men jag sade 2003. Går den båten till Kina fram och tillbaka så är jag Kalle Anka. He,HE!!

Kva,kva ! Menar jag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem