Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Var det BÄTTRE förr i världen

Var det BÄTTRE förr i världen

Nja! Lite kanske?
Jag glömmer i alla fall inte dom gånger pappa sa till mej...
Ja, du, Janne! Då skulle du ha varit med förr. Då var det inte tal om och ligga och dra sej hela dagarna och vara ute och drälla hela nätterna!
Då var det rottingen som gällde. Ja, ja det sista kanske jag inte skulle ha skrivit! Men...
Hur var det mer då förr i världen? Fick man stryk om man inte gjorde som man blev tillsagd, det har man ju i alla fall hört talas om!
Och då fick man väl heller inte roa sej på söndagarna heller, eller svära...
Det sa mormor i alla fall!
Och man kom heller inte in på krogen utan slips. Så var det ju, det vet jag, åtminstonde!
Men vad kan du berätta då om den gångna tiden?
Var det BÄTTRE förr, eller?


Tack på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 10
När jag var ung var det mycket som var annorlunda, men allt var inte bättre.

En episod minns jag speciellt. Jag bodde då som nu i Malmö i ett höghus, det var Långfredag, och jag fick för mig att putsa fönster. När jag hade kommit ungefär halvvägs, så ringde det i telefonen, och det visade sig vara en dam i huset mitt emot. Hon var väldigt ilsken och talade om för mig att det var en stor synd att göra en sådan sak på Långfredag, det är årets heligaste dag, och skulle ärnas åt sorg och eftertanke.
Och visst var Långfredag en helig dag, ingenting var öppet inte ens biograferna, dans tillställningar fick inte förekomma, det var årets tråkigaste dag för oss som var unga då.

Skolan var det stor skillnad på. Mina första skolår gick jag i skola i England, och där var disiplin något av det viktigaste. Min lärare hade en träpinne som han slog en olydig eller störande elev med på fingrarna.
När vi flyttade till Sverige var aga fortfarande tillåten i skolorna, och visst fick man stryk hemma om det var befogat.
Trots allt detta så växte jag upp i ett hem ned mycket kärlek, har aldrig kunnat tycka att en örfil eller dask i stjärten skulle vara skadligt, när man växte upp på den tiden fick man lära sig respekt och disciplin, och vi kan ju bara se hur det ser ut idag, det tycker jag bara bevisar att i detta ämne så var det bättre förr.
När man fundera bakåt så här så delar man ju upp minnet i bra eller dåligt
som man kom ihåg.
men om det i realiteten var bra eller dåligt kan man ju inte svara på igentligen, eftersom det är en summerad massa som är resultatet om det är bra eller dåligt.

själv så har jag bara dålig erfarenhet av att eleverna fick sitta kvar och äta upp maten. oavsätt om man gillade den eller ej, så skulle det ätas.

Att Linjalen/pekpinnen eller krit/suddgums slangbellan användes flitigt av
lärarna. Och att man inte fick säga emot en vuxen.
Om man bannades med en örfil och klagade man hemma , så fick man en hörvel till, för att man inte förstog sitt bästa.

Att man inte fick säga du eller ni till äldre personer.
eller att ha mössan på sig , när man talade till en vuxen.
Att männen drack sig redlösa och spelade bort veckolönen på lördagarna.
Att många mödrar var smygsupare och att ekonomin var urussel.
De äldre förfasade sig över att det var så lätt att skilja sig och att ungdomen klädde sig konstigt.

På plus sidan är att det var härliga somrar med mycket bad och lek samt fotboll hela dagarna, så att man glömde bort att äta.
men även att jobba hårt, för att få ihop till sin första cykel, rullbandspelare och stereoradio osv, det var inte tal om några resor under semestrarna utan det var glädjen av att bli ompysslad av mor , med nybakat bröd och bullar med saft.

vet inte om det var bättre förr , men minnena säger att det är en bra tid.
Vet inte om det var bättre förr, men jag var bättre förr
Annons
Vargo!!

Ha,ha!! Samma här. Både på det ena och andra.!!!

Skadegörelsen i Göteborg av ungdomar räknade jag fram till 25 Milj/år. Det är
inte så väldigt mycket. Men det ser för djäkligt ut.

Många åker ju fast. Skadestånd skyhöga. Dom blir fast i skuldfällan och hamnar på sned resten av livet.

Många lärare kan i ett tidigt stadium se att det blir problem med vissa.
Varför inte behandla dom på ett mer avancerat sätt.

Det är fel i huvudet på dessa individer. Så har det varit sedan stenåldern.
Vi måste finna oss i att vissa spårar ur. Tyvärr!!
Vargo, du är för härlig med dina kommentarer. Jag blir alltid glad av dina inlägg!!
är det därför man säger att det var bättre förr
Det var inte bättre för, nej men är det bättre nu?
Enligt dagens lagstiftare och byrå¬krater borde de av oss, som var barn på 1950-talet, och 1960-talet inte ha överlevt.
Våra barnsängar var målade med blybaserad färg. Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor. Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon rent faktiskt dog av det.
Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.
Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - vi hade ingen mobiltelefon. Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga tv-spel, inte 99 tv-kanaler, inget surround-sound, mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.
Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll genom och var tvugna att gå om ett år.
Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin.
De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop. Och du är en av dem. Grattis!
Göcke, jag instämmer i allt Du skrivit, men lägger också till något.

Jag gick i en sk "Flickskola" (det fanns faktiskt något så idiotiskt då) bara ett stenkast från huset där jag bodde. Min mamma arbetade liksom min pappa. För att det skulle "fungera med deras jobb" fick jag springa hem från skolan, handla och laga mat till pappa. Någon lunchrast för min del var det aldrig tal om. Skolmat fanns inte heller på "stenåldern".
F ö var och är vi fyra systrar, jag äldst.

Du skriver också att inte fick inte säga Du till vuxna. Himmel och pannkaka vilket elände om man gjorde det. Fem piskrapp på "naken rumpa". Det var straffet.

Det var den gamla goda tiden det!
Wenza, vill bara tacka dig för ett fantastiskt fint inlägg, det var det bästa jag någonsin läst på IS, och vartenda ord känner jag igen, av hur du beskriver förr i tiden, visst var det roligare då ingen tvekan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem