Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Hur ändrar man detta beteende

Hur ändrar man detta beteende

1. Hur är man funtad i insidan av huvudet
när man krossar en hel back med ölflaskor
runt målen på en skolas fotbollsplan.

2. Hur kan man på bara två dar vandalisera
en bad brygga som alla skall ha nöje av
under en hel sommar, redan de tre första
bad dagarna.

3. Hur i är man funtad , när man kastar i
10 tomma pet-flaskor runt samma badplats
och 12 st aluminiumburkar , tömmer glödande kol
i soptunnan för tredje gången så allt rinner ut
på backen, och pensionären som frivilligt har
åtagit sig att tömma soptunnorna , ger upp.

svaret jag fick om pet-flaskorna från en ungdom
som ändå badade ibland burkarna.
om han kunde förbarma sig att ta upp dem
så skulle jag kasta dem.
gör det själv de är ju inte värda mer än två kronor
i pant.

Tydligen har vidden av vår allemansrätt urholkas
till att bli något som man skall ha betalt för.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag misstänker att du anar vilket svar jag hade tänkt lämna men eftersom jag inte vill att den här tråden blir låst så nöjer jag mig med antydningar.

Mitt svar blir därför. Var det så här illa för 25 år sedan?

EZ
Problemet är dagens föräldrar till 100%, hade de lite koll på sina barn skulle många av problemen med dagen ungdommar försvinna. Och nej det är inte skolans uppgift att uppfostra barn som många föräldrar tror.
Fy och usch på dom som gör så .

Jag har iaf gott samvete vad det gäller sånt min dotter och hennes kompisar tar upp efter sig plus att när dom tältade här om dagen så va det flera föräldrar som åkte ut och kollade efter dom och såg till att dom plockade upp efter sig och inte bra lämnade en massa skräp kvar plus att jag har iaf lärt min dotter va återvinnin är och hon bryr sig om naturen och vill bevara den så att andra kan få njuta av den i framtiden inklusive henne själv , men visst finns det föräldrar som inte bryr sig ett dugg om vad deras ungar hittar på och Nä skolan är ingen uppfostrins anstalt men det kanske kommer att sluta så om färäldrar inte tar ansvar för sina barn . Tråkigt men sant

Sen ska man inte glömma bort alla vuxna som better sig nästan värre än ungar det ser jag väldigt ofta helst på helgerna Usch fy skam på dom !
Annons
jag pekar inte ut alla, utan enbart just detta beteende.
jag är helt införstådd med att den ungdom jag frågade inte hade kastat i
bråtet. men det jag har svårt att acceptera är att alla finner sig i att det grisas ned och förstörs utan någon tar tag i det.
har man inte utfört gärningen så ser det ut som om alla avtvår sig att hjälpa till att göra miljön trivsam och riskfri.
Detta ser ut som även en del vuxna har detta som riktsnöre.
Asså, för ca 20 år sedan så var Sverige ett "ofarligt" land. De nya influenserna måste ändå bero på något?!?

EZ
Göcke, tycker man kan anknyta till en annan tråd "var det bättre förr".

Den här attityden från ungdomar idag, kommer från bristen på respekt och disciplin, självklara saker när man växte upp förr i tiden. Det är sådana saker man lärde i skolan och av sina föräldrar.

Nu skall ju alla dansa efter ungdomarnas pipa, skulle man råka be någon att plocka upp något de kastat på marken, får man till svars ta upp det själv gubbdjävel.

Jag tycker vi har oss själva att skylla, vi har själva stått o tittat på när skolan nedmonteras, vi som föräldrar har själva fostrat våra barn till vad de är idag, för vi har trott att statsmakten haft rätt.

Nu får vi se resultatet av brist på respekt innebär, och någon väg tillbaka lär inte finnas, det är den bittra sanningen.
Micke03

Vad tror du att den här bristen på respekt beror på?

Det finns ett antal sublimat. T ex: religion, uppväxtmiljö, fysisk miljö (där man vistas), ekonomisk påverkan, tradition, graden av intelligenskvot, graden av empati osv.

Men den viktigaste faktorn är (enligt de flesta forskare) kulturarvet.

EZ
EZ, jag tror för min del att bristen på respekt i skolorna började när man tog bort ordning och uppförande betygen.

Plötsligt så fick ungdomarna för sig att allt skulle vara acceptabelt, och dåligt uppförande påverkade inte deras sätt att bedömas av vuxenvärlden.

Så skulle betygen avskaffas, men bara i skolorna, på arbetsplatserna skulle och skall kunskap belönas, varför skall de som pluggar hårt och tar skolan på allvar inte belönas.

Så kom medbestämmande lagar i skolorna, viket medförde att lärarna idag i det närmaste inte har något att säga till om, alla beslut skall tagas mellan elevorganisationer och lärarna.

De som har makten i skolorna idag är eleverna, och det kan väl inte vara meningen.

Det är naturligtvis inte bara detta som har gått snett, men det är en av orsakerna
Min uppfattning är att allt som är gemensamt har ingen ansvar för. Har varit så så länge jag kan minnas,gäller både vuxna och barn.Tex tvättstugor ,dagrum på sjukhus ,lekplatser allmänna bad både inomhus o ute parker osv. osv. Något som är typiskt svenskt? Vet ej. Har ingen vettig förklaring till detta fenomen , kan bara konstatera att det är så. Tro inte att det blir bättre om alla äger sina lägenheter tex. bor i en ganska nybildad brf ( 5 år) Likadant med alla gemensamma utrymmen som innan.
Kan bara hålla med Rob om att det är vi föräldrar som misslyckats när det blir på detta viset.
Många ungdomar av idag tror att man bara har "rättigheter" och inte "skyldigheter".
Medbestämmande är inte alltid bra......

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem