Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Ljudkortsproblem :(

Ljudkortsproblem :(

Hej!
Jag har sproblem.
I spel, när jag spelar upp låtar och filmer så ' laggar ' ljudet, i brist på bättre ord. Det blir liksom hackkkiiigggt och uuutttddrragget. Som i Fatboy slims 'Funk soouuuuulll brooothhheeeeer' Vad är detta? Skitdrygt! Har inte bytt nån hårdvara eller pillat med nåt överhuvudtaget på senare tid...kan det vara att mitt gamla SB Live Value! börjar bli lite trött? Hjälp uppskattas högeligen!
(os xp, senaste drivis: ja)
Antal svar på detta inlägg: 10
Hej Augustus XXII
det kan vara flera saker som kan strula
dma , cashar, att IRQ delas mm
eller rentav ett antivirusprogram som vill vara med och leka.
eller att du har en gammal activx installerad.
ett annat problem som kan uppstå är efter att ha installerat
M$ uppgraderingar och tagit med sådana för hårdvaran också.
Pröva o avinstallera drivrutinen för ljudkortet
(Start-kontrollpanelen-system-maskinvara-enhetshanteraren-"ljud,video o spelenheter-creative sbLive-drivrutin-avinstallera"-Starta om
Windows återinstallerar då rätt drivrutin.

Har själv problem med SbLive Value som inte har MIDI in/out
av nån anledning
..nån som vet nåt om det?
Hej Lars Katorz

SBLive! Value gjordes i flera olika "format" , bland annat ett utan MIDI In/Out, det som går o göra e att köpa till Live! Drive II , kan vara svårt o få tag på, så kolla beg marknaden o nätet, borde gå o få tag på

Annons
Kan det vara så att dina dator helt enkelt är för klen för att avkoda ljud i realtid? svårt att säga eftersom du itne skrivit vad du har för hårdvara och OS.
"Låter" ;-\ som det skulle kunna vara en klen burk du kör på!! Eller.....?Vad har du för prestanda på datorn? Om problemet "uppkommit" dvs. det har funkat tidigare måste du kolla upp att DirectX 9.0c är installerat för att ha det senaste!
Är det kanske så att det är ett helt nytt spel? Vad har du för grafikkort? Kraven på hård och mjukvara ökar och att konfigurationen är "optimal" beroende på "belastning" ......
dvs.vilka krav ställs på datorn av speltillverkaren!!??
Jag håller med hsv!!
Det låter misstänkt likt nått strul med DirektX
Tack för förklaringen Subben,borde vara nåt sånt
Tack för hjäpen alla! Något otippat var det detta som fixade problemet: Nät jag rengjorde datorn lyckades jag kortsluta nätdelen. Efter att jag monterat in en ny något starkare (300w, den gamla var 260 eller nåt sånt) hade problemet försvunnit. Skumt va!? Eller?
Inte speciellt skumt... helt enkelt hade du för klent nätagg för dina komponenter..:)
Jo men det har funkat i tre år innan med i stort sett samma komponenter...hur som helst, kanske var det Doom 3 som tog knäcken på nätdelen... :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem