Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Glad Midsommar

Glad Midsommar

önskar jag alla IS-are!

Jag bor i Leksand, dit många kommer för att fira midsommar.

I kyrkbåtar på älven kommer masar och kullor med färdigbunda kransar som ska smycka midsommarstången. Ett omtyckt evenemang som tusentals personer brukar följa vid älvkanten. Med musik i första ledet, går man sedan med kransarna till Sammilsdal, där "hela Sveriges midsommarstång" ska kläs och resas.

Det brukar vara ca 20 000 personer som genom glada tillrop: "O heeeej" om och om igen, hjälper starka "dalkärar" att få stången på plats. Ni kan tro det är roligt att få vara med när alla tusentals människor gör "vågen"!
När stången är på plats blir det tal och mycket musik, dans och sång.

Folkligt och festligt brukar det vara. Om det inte regnar förstås. Det verkar ju lite hotfullt i väderprognoserna.

Men förresten, vad är väl lite regn .......................
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Glad Midsommar på dig och alla andra oxå!!!
Låter jättemysigt Moppan, en sådan midsommar har man bara hört talas om och tyvärr aldrig upplevt.

Midommaren i Malmö kan enligt SMHI innebära 50 mm regn från inatt och hela morgondagen, så här kommer väl firandet att regna bort eller tillbringas inomhus.

Glad Midsommar till dig Moppan, och alla andra IS-are
Det samma!! Har inte varit på is har haft problem med datorn, men nu är jag tillbaka.
Annons
Glad Midsommar till er alla
Samma!

EZ
Glad Midsommar till er alla och var försiktig med allt inkl bilkörning under helgen.

Vi vill ju att Ni skall skriva här på IS.
Glad midsommar till alla
http://youtube.com/watch?v=cvby-c_KbNg
Glad midsommar till er alla!

bravo
Vargo!

Den filmen passar in perfekt. Undrar vad dom har i dunkarna. Det måste ju vara vatten, så som dom slösade. He,he!!

Glad Midsommar!!
Vargo, så töntigt med filmen!

Hos oss går det inte alls till så där. Måhända i en eller annan liten by då, men inte vid vårt firande i Sammilsdal.

Jag är lite orolig för vädret, många mörka moln och lite regn har vi nu. Enligt väderexperterna ska det "eventuellt" bli uppehåll - det vore ju underbart!
Men, den som lever får se.

Välkommen hit nästa år och upplev firandet i Sammilsdal. Som jag tidigare sagt, drygt 20 000 personer brukar göra det varje år!

Jag kikar ut genom fönstret och ser massor av bilar, husvagnar och stora och små människor!

Härligt, det blir ett storslaget och fint firande i år också! Med eller utan regn.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem