Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Simkort slår ut mobilerna hjälp

Simkort slår ut mobilerna hjälp

Min familj har varit i Thaliand och vi tänkte vara smarta att ta med varsin enkel mobil som vi fått för att använda med ett kontantkort från Thailand så att det inte skulle kosta skjortan att ringa.

Vi köpte ett kontantkort som heter 1 2 Call och satte in det i den första mobilen. Vi får då meddelandet: sätt i giltigt simkort. Vi antog då att våra mobiler var operatörslåsta och satte i det gamla simkortet från sverige igen varpå meddelandet i displayen blir: sätt i simkort.

Efter detta har vi provat detta simkort i ytterligare 2 telefoner och dom har också "slagits ut". Inget simkort fungerar i dom längre utan man får bara detta irriterande "sätt i simkort".

Vad har hänt? Kan man rädda mobilerna på något sätt?
En av dom är min jobbtelefon så nu får jag det rätt lungt på jobbet ett tag:)

Hoppas någon kan hjälpa till.
Antal svar på detta inlägg: 8
Kolla så att din mobil har rätt inställning till vilket nät du skall kopplas.
Det finns autofunktion och manuellt.
Problemet är att jag inte kommer in i mobilerna längre, jag når inga menyer och inställningar eftersom dom inte verkar känna av att ett simkort finns.
MYcket märkligt eftersom jag själv alltid använder 1 2 Call i mina mobiler. Har just varit i Thailand och har 3 olika mobiler samtliga har 1 2 Call. OCh nu fungerar samtliga med Telenor,Glocalnet och Telia.
Vilka telefoner använder du?
Annons
Dom som har pajjat är en sony ericson j100i, en T630 och en Nokia 6610, jag har beställt nytt simkort för att se om det är det som det är fel på.
Något så simpelt som att du vänt simkorten fel, kan det vara något. Har själv råkat ut för en Sony Eriksson telefon som var omöjlig att se hur kortet skulle sitta.
Nej, det var inga problem att se hur simkortet skulle sitta. Hur funkar det med operatörslåsningen? Jag antar att telefonen inte ska bli obrukbar om man stoppar i ett kort från en annan operatör.
Man borde väl bara få ett felmeddelande?
Jag hade själv samma problem för några år sedan och det visa sig att telefon är låst inte operatör låst utan lands eller region låst så det betyder att den fungerar endast i det område eller land du har köpten i och den måste öppnas därifrån.
Jag ger upp, har köpt 2 nya telefoner och beställt nya simkort så nu får livet gå vidare.
Tack för hjälpen alla som svarat.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem