Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Backup

Backup

Någon som kan förklara för mig hur man gör en total backup, kan inget om det här, så skriv gärna så att en Novis kan klara av det. på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 9
Du köper några DVD-skivor och kör kopiering. Du kan ju engelska bra. Här får du instruktioner, skulle jag tro.

www.handybackup.net/backup_terms/total_backup.shtml - 17k
Det beror på vad man ska göra en backup på?
Är det data eller är det backup på hela hårddisken inklusive operativsystem? (image av HD)
Wacko, det gäller en backup på hela hårddisken, inklusive operativsystem.
Annons
Micke03,

Då får det nog bli så att du skaffar ett program som hjälper dig då det inte är helt enkelt.
leiake:s länk är 1 program som kan användas men själv använder jag Norton Ghost. Det finns ett stort antal sådan program, bara att söka på nätet.
Jag vet dock inte om det finns gratisprogram som fixar detta men det vet kanske någon annan på IS...
Det du ska göra är en image av din hårddisk som du sen sparar på en extern hårddisk eller DVD skivor.

Inte mycket till instruktion men det är lättast att göra med något program då det finns steg för steg funktioner i dessa program.

lycka till

-Wacko
Tack både Leiake och Wacko, jag avvaktar o ser om det är någon som känner till om det finns gratisprogram, annars följer jag era råd.

TACK
Micke03!

Här har vi ältat detta i en annan tråd. Det är inte det lättaste för en novis att begripa. Det brukar sluta med en ominstallation och ett nyinköpt OS för
1500:- med assistans. He,he!!

Varför skall du ha backup. Det är nästan bara firmor som har kund- och fakturaregistrering som behöver det. När du köpte datorn så skaffade du väl s.k. återställningsskivor. Eller inte..........???????

www.internetstart.se/forum/las.asp?id=37983 - 28k
leiake !

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver " Varför skall du ha backup. Det är nästan bara firmor - - - som behöver det "

En stor fördel med att göra en back-up på t.ex. C:/-partitionen då och då
är att man då inte behöver installera om alla program förutom operativsystemet om man av någon anledning måste formatera C:/ -
partitionen eller byta hela hårddisken.

Beträffande storleken på backup-filer.
Jag använder Norton Ghost och jag har utnyttjat ca. 6,4 GB på min C:/ -
partiton. Backup-filen blir då ca. 3,1 GB stor.
Om man har lite utrymme kvar på hårddisken kan man även välja att
komprimera backup-filen.

Personligen tycker jag att det bästa sättet att spara backup-filer och
annat som man vill säkerhetskopiera är att kosta på sig en extern hårddisk.
De flesta datorer har idag USB 2.0 anslutningar. Så det går ganska fort
att kopiera till och från den. Och man behöver då inte skruva isär datorhöljet och montera in en extra hårddisk. Dessutom kan man ansluta
samma externa hårddisk till sin bärbara dator eller till någon annans dator
om man vill hjälpa dem med diverse datorproblem.

Jag har nu backup-filer till sex olika datorer på min externa hårddisk.
Det är till mina systrar och bekanta som då och då behöver hjälp med sina
datorer. Eller som har köpt en nyare dator. Då ringer dom och jag åker dit med min externa hårddisk och återinstallerar C:/ - partitionen från deras
backup-fil. Det tar ca. 30 minuter. Mycket enklare än att installera om
operativsystemet och alla olika program. Det skulle förmodligen ta en hel
eftermiddag att utföra.
axe!

Du kan ha rätt. Men jag tror inte att Micke03 har så stora behov. Jag antar att han har systemåterställning i alla fall. Det räcker långt.!!

Har han dessutom återställningskivor så har han både hängslen och livrem.

Men som sagt. Det är vad jag tror?????

Dessutom har han visst slutat cykla. Han har gott om tid att installera sina program. He,he!!
gör en image av disken..........
så har ni en säker och fast punkt i tillvaron.

kör ni Vista , så kolla upp att verktyget verkligen klarar att göra en vista image på en disk som är preloaded. det är bara de nyaste som klara det.
och de som kör sector för sector av de gamla

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem