Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Gräsmatta

Gräsmatta

Hej.

är det någon som vet eller kanske har samma problem som jag har
min gräsmatta dras upp om natten, det är inga jättestora hål utan små till knytnävstora hål. Det kan liknas som en mullvads hål men det är det inte "tror jag" Kan tilläggas att jag har en del mossa i gräsmattan om det kan underlätta nåt men detta börjar bli en plåga nu för varje morgon ser gräsmattan ut som en potatis åker. På dagarna får man gå och vända ner alla dessa torvor som dras upp om natten. Vaktar man på natten händer det inget minsan Är det nån som har samma problem eller vet nåt om vad det möjligtvis kan va så snälla svara...

Ha en bra sommar alla.

Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Du spelar golf i sömnen?
hahah ja kanske det

tackar för tipset.
Finns det vildsvin där du bor? De ställer till med dylika problem....
Annons
hej andersO

Jag vet faktiskt inte det men dom drar väl upp större hål ?? eller
dessa hål kan vara allt ifrån 3cm bred till stora torvor på kanske 15 eller mer och en del är kanske 2-10 cm djupa
Oftast är de av kategorin större, typ ett fyllo med jordfräs ,men jag har även sett lite mindre skador, antagligen yngre djur som letar efter ätbara rötter.....
ok jag får försöka vakta ut dom för att se vad det kan va eller om man skulle belysa området med nån stark lampa som tänds när dom är på G "fyllot då alltså "

Det har blirvit en tråkig historia för man fyller igen och igen sen är det samma sak dagen efter men tack för svaret AndersO
pappilon!

Mullvad eller sork.

www.odlingstips.com/Vaxtskydd.htm - 57k
Låter som en grävling, de lever av maskar och andra småkryp som de rotar fram ur jorden och då blir det kvar "smågropar". Finns det någon form av stig dit som ser ut som nertrampat gräs? De brukar ta samma väg oftast.
hej Jan_e

Jo jag har tittat runt lite och funnit en liten stig där jag tror dom kommit ifrån.
Ska kanske försöka fånga den i nån slags bur eller nåt. Men tackar för svaret
Försök inte fånga den i någon klen bur... Det krävs riktiga doningar för det!!
Dom är ganska så starka och vildsinta om dom blir trängda, försök och spåra bakåt så kanske du hittar grytet. Kan vara kul och se det om du aldrig sett ett sådant förut. Försök med något som den/de inte gillar så att den inte kommer tillbaka.
Några sidor med Grävling, finns säkert fler dete är bara att Goola på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_gr%C3%A4vling
http://www.jag
areforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/gravling.asp

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem