Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Snabbare med trådlöst?

Snabbare med trådlöst?

Hej alla. Funderar på att skrota mina nätverkskablar och övergå till trådlös teknik.
Nu har jag bara 2 datorer: Min egen och frugans i ett angränsande rum. Datorerna är är kopplade till ADSL2+ som har inbyggd router. Därifrån går internetuppkopplingen således till varsin dator.
Frågan är om det blir snabbare eller långsammare med trådlöst.
Fn har jag ca 19 Mb/s från servern. I "TP-test" kommer jag upp i max 10-11 mbit/s.Tyvärr har vi på Åland bara 2 internetleverantörer: Ålcom, (min lev.) och den finskspråkiga Sonera.
Är det nån ide att byta, tror ni ?
Antal svar på detta inlägg: 3
Jag skulle inte byta leverantör. Skillnaden mellan 10-11 och 19mbit är inte så stor. I alla fall inte om du laddar ner en massa dagarna långa...

Vi har två stationära datorer och en laptop. Den jag sitter på och laptopen har trådlöst. Om man jämför datorerna åt med tptest så förlorar jag 1-2 mbit via trådlöst, men det är kanske inte så konstigt då det är långt mellan datorerna.
Vad är det för server du får 19Mb/s ifrån? skillnaden mellan 10 och 19mbit är så stor så du skulle få pengar tillbaka om du bodde i sverige. Men det är just om du bor i sverige, har du lagt till Åländska testservrar när du testar med TP-test? Har du inte gjort det kan du inte använda det som referens då det är byggt för sverige med enbart svenska servrar från start.

För du inte över mycket filver mellan era datorer kan ni lika gärna köra på ett 54mbit Wlan. Tänk på att det ska vara 54Mbit och även 54Mbit nätverkskort i datorerna.
Jag får 19 mb/s när jag testar min egen leverantörs (ÅLCOM) "hastighetsmätare" men den mäter ju bara hastigheten i vår förbindelse sinsemellan.
TP test programmet mäter hastigheten mellan mej och div servrar i Sverige
Jag känner inte till om det finns speciella testservrar här på Åland, men det är är ju förbindelsen ut från Åland jag främst är nyfiken på.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem