Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad är en stekpåse ?

Vad är en stekpåse ?

Jag läste i en länk i ett inlägg att man kunde använda en "stekpåse" när man lagar tex skinka eller kyckling i ugnen. . Det talades om temperaturen ca 150 grader.
Det låter spännande. . Men finns det någon som kan säga mig vad det är för slags plastpåse man kan använda ? Är det en speciell slags plastpåse eller vilken påse som helst ?
Själv brukar jag använda en ugnseldfast glasskål och täcka allt med aluminiumfolie. . Det brukar fungera rätt så bra, men det där med en "stekpåse" låter också roligt att kunna prova.
Om någon vet så kom gärna med ett förslag.
Antal svar på detta inlägg: 8
Precis vad det låter som...en påse man kan steka mat i ugnen med.
Ja, det förstår jag också men ska det vara en speciell sorts plastpåse ?
Eller går det bra med vilken plastpåse som helst.
stekpåse från företaget pingvin , kan köpas på ICA, och är ett rör i folie i metervara som du klipper till i lämplig längd, knyter hårt i ena enden.
stoppar i det du skall steka med kryddor och liknande.
sticker in en termometer om det behövs och försluter i andra enden.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&recep
tid=409880

klipp och klistra länken
Annons
Tack för svaret Göcke. Nu vet även jag vad en stekpåse är.
Look-stekpåsar och miele mfl har sortiment de också, det finns även stekfolie i samma material. och vad jag kommer ihåg så klarar plasten 275grader
Stekpåse i all ära har inte provat det utan jag kör med min gamla lergryta som är väl i princip samma sak, väldigt bekvämt egentligen något jag kan rekommendera
Är det någon som använt båda och kan säga att det blir någon skillnad?
Kan vara lättare med stekpåse då man inte behöver lägga den i blöt före och "diska" den efteråt och tar mindre plats, men lergrytan får mycket smak kvar i sig och fungerar för långt fler maträtter. Men om man bara kör en kyckling t.ex. vad blir skillnaden?
Min favorit är Rökpåsen..funkar förträffligt..i me det du vill röka i påsen..kasta in i ugnen...simsalabim..rökt mat har du på ett kick..kött,fågel,fisk osv...Dunder...))
Hej Axe!
En stekpåse är en påse Du kan laga mat i. Det lär bli mört kött och ugnen blir inte så smutsig

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem