Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Aktiemarknaden

Aktiemarknaden

Hjälp mig förstå följande, jag reagerar på det dagligen.

Om vi antar att t.ex Ericsson kommer med en rapport som slår alla förväntningar, Riksbanken sänker räntan, och fler positiva svenska nyheter kommer på samma dag. Index är uppe 1.5% klockan 15.00, och alla med en förmögenhet i aktier (gäller inte mig) jublar.

I Usa öppnar börsen kl 15.30 svensk tid, och stiger i inledningen med 1%.

Men då händer det, det kommer statistik, som säger att husbyggandet i USA saktar ner, då händer det märkliga att allt som hänt tidigare under dagen, plötsligt är av noll o intet värde.

2 Timmar senare är Sveriges index ner 1 %, och så också i resten av världen.

Varför är vi så otroligt beroende av att det byggs färre hus i USA än beräknat, detta är något jag inte kan begripa, kan någon ge mig en förklaring. :ta
Antal svar på detta inlägg: 4
Micke03!!

Allt som är negativt i USA drabbar oss. Fastighetsmarknaden är bra svar på
hur folk tror på framtiden. Köper dom inga hus. Ja då blir nedgång på börsen.

Men jag tror att den stora bubblan blir bankerna som har medverkat till lån till dom här suspekta firmorna som lånar ut till kreti och pleti till skyhöga räntor.

Ring ett telefonnummer och du har 5000:- om 10 min. Detta är ju totalt vansinne. Man får lån även om man har betalninganmärkningar i massor.

Jag har redan sålt det mesta av mina aktier. Tror det smäller snart. !!!
Så mycket kan jag förstå Leiake, men om nu husförsäljningen går så dåligt tycker man det skulle vara en bestående reaktion med en nedgång, men dagen efter kan det var glömt, och marknaden tar igen vad de förlorade igår och mer till, trots att problemet med husförsäljningen kvarstår.

Mycket märkligt.

Jag gillar dig Leiake, du engagerar dig alltid och är snabb att svara. Tack
Micke03!!

Hoppas jag har rena näsdukar så det räcker! He,he!! Tack!

Aktier är helt ologiskt. Jag ger snart upp.!!
Annons
Ja jag har kollat på detta fenomen under många år. Köpte mina första aktier 1973. Det fina bolaget Åkerman som gjorde fina grävmaskiner på den tiden. Den enkla anledninegn till köp då var att det var enkelt att hitta i börslistan dom låg längst ned på den tiden:)
Men jag tycker också att det är konstigt att börsen får hicka när Mr Bush släpper en rökare och måste in för att kolla tarmen. Börsen blev orolig direkt:)
Förklara detta för mig hur Buschs lilla fis fick världens börser att hålla andan.. Jag jag kan förstå att det luktade men att ekonomin stannar av det är konstigt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem