Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Är du bilberoende och bekväm

Är du bilberoende och bekväm

Efter ett kort besök på vår härliga badstrand i Malmö, ungefär 400 m från där jag bor, så fick jag för mig att jag måste ställa denna fråga.

25 meter från stranden finns en stor parkeringsplats, men en sådan dag som idag blir de snart full.
Ungefär 100 meter från stranden finns ett antal gator utan parkeringsförbud.

Idag när jag kom ner var parkeringsplatsen ett eldorado av irriterade bilister, det var nära nog slagmål när det blev en ledig plats, åtskilliga barnfamiljer satt i sina varma bilar och hoppades på en plats.

Förmodligen var 100-200 m för långt att gå, där fanns annars hur mycket plats som helst.En av de lyckliga var en som bor i min trappa, en man mellan 50-60 år, inga synliga krämpor och ingen anledning vad jag kan se att köra dessa 400 m för att bada.

Samme man erbjöd mig en gång att få åka med hem från speceriaffären 300 m bort vilket jag tackade nej till, Snacka om bilberoende.

Ärligt talat. Är du beroende av din bil?
Antal svar på detta inlägg: 6
Inte som de Du talar om. Men veckoköp blir per bil då vi har 1,5 mil till närmaste storköp.Att släpa flera kassar på bussen, nej det är vi för gamla för. Trotts att bussen går 300 m. från där vi bor. Men ändå tror jag inte det hade varit lätt att klara sig utan bilen här på landet.Så beroende...nja, kanske lite då!
Bilberoennde ja men inte bekväm. Bilen är ett måste att jag bor på landet och det inte går några bussar dit. Jag åker inte en meter i onödan!
Ställer bilen vid lillkillens dagis och går sedan till jobbet.
Ja bor man som ni på landet, så är det väl egentligen inte beroende av bilen, det är ett måste, för att kunna existera på ett värdigt sätt.

Tror att det riktiga onödiga beroendet är ett storstadsproblem, trots de fina kommunikationerna vi har här.
Annons
Måste nog erkänna att jag är lite onödigt beroende av bilen. Men å andra sidan har jag lite svårt att gå!
Men några 100 m till affären klarar jag i alla fall!
Vi måste ha en bil vi med för t vi inte bor i "stan"
Vår kommun skryter med gratis bussar men de går inte ut till alla byar runtomkring utan de koncentrerar sej till de som har cykelavstånd.

Man borde få bränslekompensation efterssom det inte finns kolllektiv traffik här.
Ja i våran lilla stad har det varit en massa diskussioner.
Tycker själv att har man friska ben så kan man säker gå ett par hundra meter. Men ett av argumenten är att att det skulle bli ett livligare centrum?
Ja så länge de absolut personbil beronde söker sig till centrum? så blir det säkert så:=''

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem