Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Existensminimum

Existensminimum

Ja, vad är existensminimum för dig. Idag avslutar jag en test på mig själv.

Förutsättningarna var att jag hade mat hemma, förutom t.ex mjölk o bröd. Alla räkningar är betalda, inga oförusedda utgifter.

Resultatet ser ut att stanna strax under 200 kr, just nu 198 kr, får jag inget besök av barnbarn idag som skall ha glass, så kommer det att bli slutresultat.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

I Katrineholm är minimum för ensamstående 3100 + hyra
Pensionär: Riksnormen är 3470 kr (när boendekostnaden är avräknad), men det är individuellt. Man kan räkna på sina inkomster via Socialstyrelsen hemsida (http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx) och få fram om man ev. kan vara berättigad till Försörjningsstöd (f.d Socialbidrag).

"Riksnormen för försörjningsstöd 2007 – ändring i socialtjänstförordningen (2001:937)" finns att läsa i PDF-fil på följande adress:
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/3C92CE26-97E2-485F-BD2B-E44BF5B5E2F
9/6645/2006117.pdf
Oj,Randolph va´bra Du kan . Det kan vara bra att veta .Tack!
Annons
Jo, det här är nog en lite underlig beräkning... existensminimum EFTER att räkningar och mat är betalt... dvs i praktiken nästan allt man egentligen kan vara förutan.
Jag har tolkat det som bensin, biljetter på buss eller bio, godis, tidningar... såna saker.
Ska man räkna de faktiska kostnaderna per vecka så hamnar man exklusive hyran på ett antal hundralappar... maten, elen, försäkringar, bilen, osv, osv...
Man skulle egentligen föra bok över nåt år, alla utgifter man har och då även specifiera dessa i olika grupper... nödvändigt och "Lyx" konton.
Då först skulle man nog kunna räkna ut de verkliga kostaderna... det är ju ganska lätt att låta bilen stå en vecka om man har nära till jobbet och affären....

//Breeze
Jag kan bara skriva för mig själv.

Men då jag inte är något vidare på att tillaga mat så blir det att man oftast äter ute. Med detta för sig en minimal kostnad på 65 kr. Dock är det inte alltid man gör det. Men att laga mat till sig själv, blir inte alltid så mycket billigare det heller, även om det kanske blir något billigare.

Men sedan jag slutade att röka för nästan ett år sedan, så har ju mina utgifter för cigaretter minskat. Även om jag snusar, men det är ju påtagligt billigare. Två stockar kostar runt 300 kronor (Granit).

Min ersättning från försäkringskassan ligger på nästintill 9200 kronor, och då är lite bostadstillägg inräknat.

Men jag kan inte förstå hur människor har råd att gå ut på krogen var och varannan helg. När det hände förr att man gjorde det, så gick ju det på ganska många hundralappar, och ta det gånger fyra. Sedan är jag inte mycket för det där med uteliv, för berusade människor är påfrestande.

Det som kostar för mig det är väl sportkanalerna (Canal+ mm) och bredbandet.

Men det är ofta man hör folk i negativa ordalag "gnälla" över sina inkomster. Jag lever gott på min ersättning från FK, även om det finns ett flertal som har betydligt mer som ändå tycker att det har det jätte dåligt, man får helt enkelt leva efter vad man har.

Sedan underlättas väl min ekonomi av att jag inte har några barn, och lever ett ganska "enkelt liv" vad det gäller utgifter, men jag brukar kunna "unna" mig det mesta av det jag vill ha.

Men jag förstår de föräldrar som har ersättningar från FK etc har det svårare att gå ihop, då med barn så följes direkt större omkostnader.
Någon här frågade om normen för socialbidrag. Här kommer en länk till Socialstyrelsen, där det finns en pdf-fil med "Riksnormen för försörjningsstöd 2007".

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/3C92CE26-97E2-485F-BD2B-E44BF5B5E
2F9/6645/2006117.pdf

Men tyvärr följer inte kommunerna alltid detta, men det SKA de göra. Vissa kommuner har sina alldeles egna konstruktioner och de är inte alltid lagliga.

Ofta glöms det att
VARJE PERSON HAR RÄTT TILL EN INDIVIDUELL BEDÖMNING AV SITT ÄRENDE!

Detta beror oftast på att politikerna inte begriper vad lagen egentligen säger och då blir det ofta fel.

Landskrona har t ex schabloner för elkostnader och hyror och de är flera år gamla. Eftersom jag inte är beroende av socialtjänsten, så har jag för några vänners räkning anmält hela kommunen till Länsstyrelsen.

Tyvärr glöms också en sak som egentligen är viktigast bort och det är att

VARJE PERSON HAR RÄTT ATT MÖTAS MED RESPEKT!

Många gånger sitter handläggaren där och behandlar klienterna väldigt nedlåtande och så får det inte gå till.

Jag har hur mycket som helst att säga i detta ämne, men jag ska inte ta upp er tid och ert intresse med det, utan bara tala om att jag gärna hjälper till, med tips och råd till den som behöver det.
Bara maila till mej på

spottymamma-medlem@yahoo.se

så lovar jag att hjälpa till så gott jag kan. Jag gillar att sätta "översittarna" på plats och avskyr den orätttvisa som finns idag och blir helt enkelt ARG på hur människor behandlas av vissa "myndighetspersoner".

Jag vill dessutom tala om att jag anser att jag har tystnadsplikt, det är viktigt att komma ihåg.

Som sagt: Jag hjälp0er GÄRNA till att "sätta folk på plats".
Så var inte rädda för att höra av er.
Mettan

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem