Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nya regler vid sjukskrivning

Nya regler vid sjukskrivning

På SVT text TV finns de nya riktlinjerna vid sjukskrivning, en intressant läsning.
Sidan 160-161

Men kom ihåg, blanda inte in POLITIK, för då stängs tråden. Skall vi diskutera det, så diskutera det utifrån din egen situation, och inte med inblandning av POLITIK.
Antal svar på detta inlägg: 2
Det är inte första gången, det säger att det vill ändra saker och ting. FK skulle gå igenom alla "förtidspensioner" (Sjuk-/aktivitetsersättning) och de har inte hört sig av till mig en enda gång under det åren jag har haft det. Man får fylla i en förlängning var tredje år ungefär, och sedan skickar man in den. Så får man ytterligare tre år.

Så håller det på, men jag vet många som har haft problem med FK, när deras sjukersättning inte har gått igenom. Så det är hårda(re?) mot vad jag kan tänka mig att det var förr. Det kan jag tycka är bra, i vissa fall.
Ja, nog verkar det konstigt hur de ska göra. Jag fick s k sjukbidrag 1996 och det skulle omprövas 1997. Då tyckte handläggaren på FK att eftersom jag inte skulle kunna arbeta inom mitt yrke mer, så var det lika bra att ge mej pension direkt. Och det fick jag, men jag vill påpeka att det var ett ganska litet FK-kontor, så handläggarna kände till mej ganska bra, eftersom jag varit sjukskriven i 4 år, när min handläggare föreslog sjukbidrag.
Jag är väldigt tacksam för att jag slippper dem och har gjort det under dessa år. Om 2 år får jag "ålderspension", så det är inte lönt att försöka få ut mej i arbetslivet igen.
Men nog verkar det konstigt att FK drar ner på sin personal och sedan hinner de inte med, utan att jobba en hel massa övertid. Vet den vänstra handen vad den högra gör egentligen?
Det är bara att hoppas att de pengar, som eventuellt sparas på att få ut folk i arbetslivet verkligen läggs på att rehablilitera den som är sjukskriven betydligt tidigare och mycket bättre. Sämre kan det knappast bli, eftersom det oftast inte har förekommit någon rehabiliterin g alls.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem