Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fibromallergi

Fibromallergi

Jag är inte säker på om det stavas på detta vis, men vad är det. Jag känner
till en kvinna som gått hemma från jobb i flera år p.g.a detta, som
påstås vara en muskelsjukdom av somliga, eller ett utbrändhetssymptom
av andra.
Jag hörde detta för första gången under mina sista arbetsår, en kvinna
på mitt dåvarande jobb fick diagnosen, hon var ledig från jobb men
återkom ganska snabbt, jag vet hon hade värk då och då, men hon klagade
aldrig.
Kan någon tala om mer, för mig om denna sjukdom som kan drabba så
olika?
Antal svar på detta inlägg: 8
Det är en nervsjukdom som typ förra året blev erkänd som sjukdom innan klassade alla läkare det som inbillning. Det gör att den drabbade får ont i muskler osv tror jag det är. Och i normala fall om någon får ont i muskler så brukar styrketräning fungera men i detta fall kan det leda till en förvärring av det onda och syptomen. ja väldigt kortfattat men personen ifråga får ont. Min mor har fått diagnosen efter många år med doktorer som inte förstått alls vad som varit fel.

http://www.fibromyalgi.se/
Låter inte speciellt trevligt Rob, betyder det att man oftast blir arbetsoförmögen, eller är det fler som min forna arbetskamrat, som tar sig tillbaka.
Micke03!

Här skall du få ett tips. Är du tveksam om stavningen på ett ord. Prova att slå in din version av Fibromallergi . Tro det eller ej, men Google ger dig en vink om det på 0,5 sek. He,he!!
Annons
Tack för tipset Leiake! Jag gjorde faktiskt det, men du vet jag är lite bakvänd, så jag kollade efter jag skrev rubriken.
Micke03 min mor jobbar fortfarande, och låter itne nått snt stoppa henne, men hon har ju väldigt ont till och från.
Fibromyalgi har faktiskt varit ett känt begrepp i åratal... och då pratar vi om mer än 10 år.
Din mor, Rob... måste ha haft en rätt ovetande behandlande doktor om hon gått där i flera år utan att ha fått en diagnos, eller så har hennes symtom inte varit särskilt uttalade, eller acceptabla vilket hon i så fall ska vara glad för.
En som har rejäla symtom kommer inte ens ur sängen, än mindre förmögna att arbeta... jag har träffat sådana...
Tidigare teorier har varit mjukdels reumatism, än tidigare benämndes det som "kärringsjuka"... än idag arbetar man än så länge med teorier om orsaken, det sista man funderar över är just störningar i nervsystem och möjlig immunologisk åkomma.
Annars så är Du helt rätt på det med symtomen, muskelsmärta och träning kan förvärra smärtan.

Begreppet "kärringsjukan" är nog rätt talande för att det är främst kvinnor som drabbas av fibromyalgi, även om såväl män, vuxna som barn också kan ådra sig sjukdomen.
Tack Bob o Breeze, då vet jag en del om det här!
Jag fick diagnosen för ca 3 år sedan.
Denna ständiga värk i kroppen känns som feberömhet och brännande, molande värk.
Värken flyttar sig ofta mellan olika kroppsdelar. Men ont har jag alltid, bara av varierande styrka.
Visst kan man komma tillbaka i arbetslivet. Med tålamod och god hjälp.
Jag försöker undvika alltför mycket smärtstillande mediciner.
Har fått lära mig lyssna till min kropp och inte pressa den mer än jag orkar.
Sen har jag också fått lära mig något som jag tror vi kvinnor har väldigt svårt för..nämligen att säga NEJ!
Vi har väl förmågan att ta på oss för mycket och svårt att delegera.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem