Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Hundägare

Hundägare

Nu är måttet rågat. Ovanför mig bor en dam med en vuxen son och en liten hund, jag har klagat många gånger på att hunden står o skäller o ylar, men ingenting hjälper.

I eftermiddag mitt under fotbollsmatchen på TV, tyckte jag det lät som regn som slog på balkongräcket, men det visade sig efter att en frän ammoniak doft spred sig från balkongen och in i mitt vardagsrum, att det med med 99,9% sannolikhet var hund kiss, satte fingret i vätskan och förde till tungan, och det var starkt salt.

Jag gick upp till kvinnan och pratade med henne, hon skyllde på en gammal dam som bor ovanfor henne, men hon visade sig inte vara hemma, och när hon kom hem fick jag gå ut på hennes balkong och konstatera att ingenting kommit därifrån, dessutom har hon ingen hund.

Jag tycker inte jag skall acceptera sådant här, och tänker göra en anmälan, men är det fel, skall jag för grannsämjans skull låta det gå utan påföljd.

Vad hade du gjort?
Antal svar på detta inlägg: 7
Om hunden lämnas ensam(skäller och ylar) och får göra sina behov på balkongen.Då bör Du anmäla det. Det är snudd på djurplågeri!!
Det finns tydligen klara direktiv gällande hur många hundskall en hyresgäst skall stå ut med. Om jag minns rätt så är det under 10 st under ett dygn.

Framför allt om man blir störd på nätterna så är det här ett fall för bostadsbolaget att ta hand om.

Jag har ett liknande problem. Min sidledsgrannes hund lämnas ofta ensam om dagarna och ylar helt hjärtskärande. Samma sak innan han skall rastas.

Jag har valt att inte ta upp det med dem eftersom hunden trots allt är lugn på nätterna. Skulle dock läget förändras på den fronten så kommer jag vara på dem som en hök.

När det gäller fallet med din grannes hund så hade jag nog inte varit lika snäll som du. Det faktum att det finns två vuxna i familjen borde resultera i att hunden både får sällskap, samt blir rastad regelbundet. Att vovven dessutom uträttar sina behov på balkongen är ett bevis på en viss grad av misskötsel. Dvs, om detta upprepas.

I ditt fall skulle jag prata med dina grannar och helt enkelt ställa dem inför ett ultimatum. Jag skulle då kräva att hunden är avsevärt tystare och att du inte skall behöva stå ut med kiss på din balkong, oavsett hur mycket de dementerar det.

Skulle detta samtal inte resultera i en bättring så hade mitt nästa steg varit att ta upp det med hyresvärden. Därefter med Hyresgästföreningen och avslutningsvis gå till domstol. Det sista är dock lite knepigare. Det gäller att du har oljudet dokumenterat på något sätt. T ex genom inspelning, vittnen osv.

EZ
Tack EZ, där fanns massor i ditt inlägg, som övertygade mig om att jag måste göra en anmälan.

Vardagar mellan 8 och 17 kan jag utan överdrift påstå att hunden skäller och ylar i minst 3 timmar, detta har pågått i flera år, jag har pratat med ägarinnan ett otal gånger, men ingenting händer.

En gång har den angripit mig i trappan, jag lyckades klara mig undan genom att sparka och slänga igen dörren.

Det som hände igår med att den kissade ner på min balkongen var liksom droppen, plus att hon förnekar det totalt, och skyller på en ensam gammal dam, som bor på tredje våningen av tre. Denna dam var inte hemma när det inträffade, och har dessutom inte hund.

Jag har precis som du i länge ansett deras förfarande är djurplågeri, men jag vet hur stämningen kommer att bli om jag anmäler, men nu har jag tagit mitt beslut, det blir en anmälan imorgon, träffar jag vederbörande idag skall jag tala om det för henne.
Annons
Micke03!

Jag tycker du skall gå runt till din grannar först. Du måste ha underskrift av minst 3 st. Annars är det meningslöst att anmäla. Hundägaren ( som tydligen är sjuk) kommer givetvis att överklaga. Alla hundägare är sjuka i huvudet. Man tror att sin egna hund är en ängel. He,he!!

Om du har lite pengar på banken så köp en bostadrätt. Att bo i samhällsnyttan är ofta påfrestande ju äldre man blir.

Om du anmäler henne i morgon. Så får du tyst på eländet 2011. Tippar jag.

P.S Gör det skrifligt. Telesamtal är meningslöst. Bara så du vet!!
Jag tycker det är konstigt för hundkiss brukar inte lukta. Däremot katt luktar amoniak
Detta var hundkiss, jag har talat med henne för en stund sedan och sagt att jag tänker anmäla det, och då föll hon till föga och erkände.

Och jag kan lova dig, att hennes hunds kiss luktade verkligen illa, inte som en katts, jag har själv haft katt, men ändå en doft man inte vill ha i sina balkonglåda och vardgasrum.
Jag vill gärna att vi avslutar denna tråd, eftersom det kommit till min kännedom att mina inlägg citeras och kommenteras på annat håll än avsett!!!!!!!!!!!!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem