Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Översvämning...igen

Översvämning...igen

Börjar bli trött på att komma till jobbet för att upptäcka 5 cm vatten överallt. Alla varor och produkter är man snart tvungen att ha på betryggad höjd från golvet. Och försäkringsbolagen ska ha in sin självrisk om man nu vill utnyttja den.

Dessvärre är det väl bara att vänja sig! Vi har ju själva orsakat skiten så nu får vi ta tag i den!

Men är det inte märkligt att vissa personer anser att det är "naturligt? Man kan läsa dem på flera dagstidningars insändar-/debattsidor. Visst det är naturligt med vatten från ovan men inte 870 mm på en månad som i Indien.

Och vad ska man med en Stadsjeep till för att köra med i stan??

Visst detta är ett tjatat ämne men som vädret ser ut så blir det bara mer och mer akut. Undrar om jag vill veta hur det kommer att se ut när grabben växt upp och man själv ej är med längre?? Och man kan inte ställa oss till svars för att vi inte gjorde tillräckligt då...
Antal svar på detta inlägg: 10
ernfrid!!

Du får nog köpa stövlar för framtida behov. Tyvärr!!!

Kolla på www.smhi.se Skriv Sverigeanalysen i sökrutan. Klicka på punkt
7. Hur skall analysen tolkas. Resten ger sig själv.
Ja du, man tycker vi skulle fått tillräckligt nu, men denna gången var det väldigt lokalt.

Ystad 6 mil från Malmö har tydligen fått en ny rotblöta, hörde att Helsingborg på samma avstånd fick 13 mm på mindre än en timme, medan vi i Malmö inte fått en droppe under helgen.

Vad denna stora regnmängd i sommar beror på, det får experterna tvista om. Förra årets varma sommar säger de berodde på växthuseffekten, vad beror då denna dåliga sommaren på?

Men en sak är lika för alla som drabbas, det är tragiskt.
Skåne har väl haft ganska kalla vintra också de senaste åren. Så det där med växthuseffekten är kanske inte hela sanningen. Det finns faktiskt många forskare som påstår att det är naturliga cykler i naturen. Det har tagits isprover från Sydpolen där det visade sig att för många tusen år sedan var det en värmeperiod. Därefter blev det kallare igen. Men jag förstår att folk är oroliga. Dessutom är det ju ett perfekt argument om man som politiker vill höja skatterna. Jag vet inte vad jag skall tro när det finns olika teorier. Vad säger att enbart den ena sidan har rätt. Det kan ju vara en kombination.
Annons
Jag tror mer på teorin att när det slår om ordentligt så tippar jorden och ändrar rotationsvinkeln.

men vi kan inte utesluta att våra utsläpp påverkar.
alla vet ju nu att vi påverkar ozonskiktet med freoner.
så varför skulle vi inte påverka med andra gaser och partiklar.
frågan är ju bara med vilken hastighet vi gör det.
och om det är reparerbart.
Hört en person säga! Det vore nästan bättre med ett kärnvapen krig då skulle allt försvinna snabbt, än detta miljöhot som stryper oss sakta! Fy,hemska tanke kan man verklige tänka så??
det är ju ett tidsperpektiv.

men angående våra översvämningar i källare så är det dåligt underhåll och
ej tömda dagvattenbrunnar som är största boven.
Och de döljs väl i försäkringshanteringen.
Göcke!!

Det är nog inte lätt att hålla brunnar rena när det regnar som det gjorde i
söndags. Är det din bil som är röd. Nej! Du hade visst en KIA. He,he!!

www.corren.se Hela sta´n full av vatten
Visst kan klimatet spåra ur. . Ibland helt och hållet. . Det har det gjort många, många gånger tidigare i världshistorien.
Jag tycker att babo43`s inlägg var mycket klokt och förnuftigt.

Om sedan kommunerna kunde börja rensa avlopp, rensa och röja floder och vattendrag som man gjorde mycket ansvarsfullare förr i tiden skulle vi inte behöva få så många vattenskador. . Men nu för tiden försvarar man sig bara med att det är penningbrist. (rena skitsnacket).
Samma sak gäller Vägverket och många, många vägar. . Det blir inte bättre vägar bara för att man sätter upp fartkameror. . De påverkar överhuvudtaget ej mindre vägar och broar på landsbygden. . Där bor och lever ju många människor som visserligen inte behöver betala trängselskatt.
Själv kommer jag inte att besöka Stockholm i fortsättningen. . Det finns många andra bättre ställen i Sverige.

Se för övrigt till att hus och bostäder inte är belägna på låglänta platser.
Det går att flytta även hus till högre belägna platser. . Om man ej inser det utan bara inbillar sig att allt beror på växthuseffekten så följ förslaget och skaffa riktiga högskaftade stövlar.
det är riktigt, det regnar även i Linköping
vägar byggs och repareras men de gör aldrig färdigt ställena.

det stället de just nämner är ej färdigasfalterat, så allt vatten rinner till en punkt som det inte finns avlopp/avrinning från, med andra ord fick tidningen in ett skop, med journalister som satt på första bänk och tog bilder på vilken bil som stänkte mest.

och så visar de lite cyklar ;=) på webben
när det fanns värre ställen
man kan ju undra vem som nöp vem i näsan för kritiken i tidningen
Denna gång slapp vi i Kristianstad! Skönt är ju det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem