Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bekväm semester

Bekväm semester

Hej alla. Måste erkänna att jag är lite "prylgalen". Sitter här på campingen med min bärbara PC och surfar med mobilt internet. Det känns häftigt att kunna surfa i husvagnen. Ok, det går lite långsammare än hemma (man laddar ju inte hem en långfilm i alla fall), men det funkar helt ok. Förstår faktiskt om jag får negativa synpunkter på detta, men jag hinner faktiskt med allt annat man gör på en campingsemester också. Bra att kunna uppdatera sig hela tiden med nyheter, IS, mail och annat. Vet att vissa säger att man ska skita i t ex mail och sådant på semestern, men jag har inget sådant jobb som det väller in mail hela tiden. Någon som har liknande erfarenheter eller precis tvärtom?
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag förstår inte varför du skulle få negativa synpunkter på det här - det är ju inte som om du ARBETADE på semestern. Snarare verkar det som om du kopplar av helt och hållet. Jag åker heller ingenstans utan vare sig laptop eller mobil. Men inte för att prylarna styr mig - utan datorer är min hobby och jag gillar att leka. Även på semestern. Lika bra som jag är på att surfa är jag faktiskt på att stänga av datorn (och mobilen) eller helt sonika ge katten på att svara på samtal eller strunta i att logga in.

Så länge tekniken är på våra villkor bidrar den till avkoppling snarare än stress.

Jag har en väninna som alltid gnäller på att jag "sitter på nätet hela tiden" (idiotiskt uttryck *fniss). Hon gnäller över mobiltelefonen, eftersom hon "inte vill vara tillgänglig jämt". Jag har frågat henne om inte hennes mobil har en avstängningsknapp (min har en jättefin sådan...) - men då "begriper" jag "ju ingenting!"...
Skönt att första repliken var av samma åsikt som jag, men du ska veta lillie att det finns många som opponerar sig mot att leva så. Men jag håller med dig precis, det finns ju inget "tvång" att sitta vid t ex datorn hela tiden, det känns bara bra att veta att den finns där om man behöver den, precis som mobilen.
För mig är datorn ett måste alltid och överallt, jag har stort umgänge via mail, och det vill jag inte vara förutan.

Mobilen fick mina döttrar tvinga på mig, jag kämpade emot i många år, men när jag fick en i julklapp så var det kört. Använder den mest när jag är på långturer med cykel, ifall något skulle hända.

Ringer nästan aldrig själv, men vill faktiskt vara tillgänglig, så jag har den alltid med mig.
Annons
Vet inte om ni fattat hur jag surfar, men jag har alltså ett mobilt bredbandsabonnemang från tele2 som går på 3G. Det innebär att man får ett litet modem med ett SIM-kort i och som har ett eget mobilnummer och kopplas till USB-porten på datorn. Funkar förvånansvärt bra. Hastigheten är c:a 3,8 Mbit/sek. I storstäderna går det ännu fortare. Kostnaden är 99 kr/mån första året med obegränsad surf i Sverige. Andra året kostar 199 kr/mån, men eftersom du binder dig bara för ett år, så kan ju någon annan teckna ett nytt abonnemang för 99 kr/mån om nu det erbjudandet finns kvar då förstås.
0.38 Mbit/sek ska de vara, fick lite storhetsvansinne där.......
Vi köpte trådlöst internett från Telia, når vi var ute med husvagnen i sommar och har samma erfaring som dig, fungerar riktig bra.
Med Telias Homerun där den finns, fick man riktig bra fart på uppkopplingen.
Använder man det endast när man är ute med husvagnen, blir kostnaden hög, men man får roa sig bäst man kan, skal inte ha med mig något når jag går!
Helt riktig och sund inställning, efter det mottot lever jag i alla fall. Man lever ju bara en gång (?) och då kan man väl unna sig lite extra tycker jag. Man jobbar och sliter och barna (fyra stycken) har flugit ut, så visst kan man unna sig lite extra.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem