Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Skolstart nästa vecka

Skolstart nästa vecka

Så är det dags igen, skolorna börjar det nya läsåret, och jag tror det påverkar många familjer på olika sätt.

För egen del så har jag tre barnbarn 13,6 och sex år gamla.
För den äldsta tjejen innebär det att mor o far har fått en måste lista, hon måste ha nya jeans av ett speciellt märke, detta är livsviktigt för henne, för hon säger som tonåringar alltid har sagt, "alla i klassen har sådana" och det argumentet kan många föräldrar inte motstå. Samma sak och argument är det vad gäller skor, hon bara måste ha en viss typ av skor.

6 åringarna skall börja i förskolan, och även de skall ha nya kläder, dessutom brukar det innebära en helt annan kontakt med kompisar, och innebär att man ser barnen kanske några timmar mindre om dagen, man får beredd på att ha andras barn som sover över, det blir stora födelsedagskalas m,m.

För min del betyder det att jag får sova över 3 nätter varannan vecka hos min ena dotter, som jobbar skift. Hon börjar de dagarna kl. 6 på morgonen, och jag får lämna pojken på förskolan kl, 9.

Säkert finns det många fler sätt som skolstarten påverkar livet, hur är det i ditt fall?
Antal svar på detta inlägg: 4
Som lärare innebär det att jag skall stå där på måndag klockan 08.00 och vara pigg, glad och inspirerande till en ny och händelserik hösttermin. Så nog påverkar skolstarten mig.

Men jag trivs och ser fram emot att få möta eleverna igen.
För min del innebär det att man får gå upp tidigare, efter de har fått sin mat och utfört morgonbestyren skjutsar man dem till skolan och dagis... sen är det hem igen ett tag innan det är dags att själv gå på jobbet.
Sen blir det ju läxläsning, försöka hålla reda på mer än mitt eget veckoschema och såklart helger med kompisar till ungarna här hemma.
Det låter som om ni alla med barn tycker det är skönt att komma in i de vanliga rutinerna igen? Vi pens. rycker in när det kniper? Så även här. Jag hämtar från fritids så att inte dagarna blir för långa i skolan. Visst är det skönt när allt går sin gilla gång!
Annons
Här började skolorna idag, har själv två barnbarn på 16 år och snart 3 mån så visst ställer man upp för dem. Själv klart.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem