Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Börsfallet

Börsfallet

Oroliga tider för de som har sina pengar på börsen, eller har du redan säkrat dem på ett annat sätt!
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Man ska inte ha mer pengar på börsen än att man kan vänta ut nedgångarna och så gäller det att sprida riskerna i olika branscher. Det är sällan som samtliga branscher faller samtidigt. (fast det är nästan undantag nu)
Som tur är har jag satt in mitt sparkapital hos Riksgälden. Men jag har lite kvar i aktier. Man kan ju inte påstå att man är " Glad pensionär ". Det här går fortare, än man eldar upp pengarna. Sitter stenfast i olja.
Istället för att sörja, kan man ju se chansen att göra klipp nu när aktierna är billiga. Tyvärr har jag inget kapital att satsa för tillfället. Varit mycket utgifter i sommar.
Annons
Tror man skall vänta lite, "futures i USA pekar skarpt nedåt, och Stockholm har vänt från plus till minus, nej jag tror på kanske ytterligare 10% ner, sedan kan det vara dags.

Är jag för pessimistisk?
Micke03!!

För några veckor sedan nämnde jag detta ras i ett inlägg. Men tyvärr så hade mina aktier redan rasat så jag satt fast. Men det vänder igen. Men först måste den största kreditgivaren på smålån i USA gå i konkurs.
Micke: Om du skall köpa då, så är du väl snarare optimistisk : )
Det går alltid upp och ner och ser man det på sikt så är det inget att över.
Mina Ericsson B Aktier har fallit, ganska påtagligt. Även Kinafonden har rasat hyfsat.

Men men, jag sitter lugn i båten. Någon gång vänder det, man förlorar inte något förrän man säljer dessa.

Sedan är det inte enormt stora belopp heller

När jag köpte Handelsbanken Småbolagsfond för fyra, fem år sedan (sålde den för tidigt) så har den stigit med över 350 %, mao sålde jag för tidigt. Men det vet man inte innan.
Ingen fara även om börsen rasar. Det gäller bara att ha is i magen. Jag förstår inte att så många säljer när börsen sjunker. Det borde vara tvärtom - det är nu man ska köpa o göra börsklipp. Nej, att spara i aktier är för mig ett långsiktigt sparande.
Nu stiger börsen kraftigt!

USA har sänkt räntan.

Läs mer: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=681755

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem