Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Africa

Africa

Såg nyss på TV. Där tror dom att bara barnen får gå i skolan och dom får en tusenlapp mer i månaden i bidrag så blir livet perfekt.

Undrar om dom som bor i Västvärlden håller med. Upp på morgonen och jobba hårt. Betala räntor på huslån och bilar. Vore det inte bättre att ligga i en hängmatta och käka majskolvar i ett tempererat klimat. Jag undrar???
Antal svar på detta inlägg: 4
Leiake. Ibland vet jag inte om jag skall ta dig på allvar.

Dessa stackars afrikaner som lider av sjukdomar (aids malaria m.m), fattigdom, och som ofta bor i stora ghetton bestående av trähyddor, drabbade av krig svält och där barnen ofta inte har råd till utbildning och skolor, om de inte tillhör någon politikerfamilj, där flera % aldrig får uppleva sin första fördelsedag, visst hade en tusenlapp i månaden betytt enormt för dessa familjer, ja till o med en hundralapp kunde förändrat livet för dem.

Skulle förvåna mig mycket om du kan finna en enda av de människor du nämner, som är beredd att byta sitt liv med dessa stackars människor.

Nej snälla Leiake, säg att du skämtar, SNÄLLA!
Vi skulle ju få en tusen lapp mer i plånboken. (han sa ju nyligen att vi snart var där)
Om livet blir lättare för oss, så må tusen lappen göra all världens skillnad för dom!
Micke03!

Du missförstår mig. Africanerna tror att bara dom får det bättre materiellt så ordnar sig allt. Du om någon måste väl veta att så är inte fallet. Pengar och välstånd löser inte människors problem. Varför är självmord vanligare i I-länder.????

Skämtar och skämtar!! Vet inte vad jag skall svara. 50-50 ungefär.
Annons
Men visst betyder det materiella enormt mycket, en fungerande sjukvård, fungerande skolor, ett rejält mål mat om dagen, ett värdigt ställe att bo.

Jag vet inte om en 1000 lapp skulle räcka till allt detta för dem, men jag är säker på att det hade inneburit ett mänskligare liv.

För en Västeurope kanske det betyder han kan ta en lyxigare semester en gång om året, eller kanske köpa en bättre bil, men ingenting som väsenligt skulle förändra hans liv.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem