Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Medicinska termer

Medicinska termer

Har varit på läkarundersökning, vilet gav följande resultat.

Blodtryck 120/70, lär vara bra, men vad betyder det, och var ligger idealet för en man 68 år.

Sänka 8 samma fråga, var bör man ligga.

B12 brist, trots att jag i 1 år stoppat i mig Behepan, på vilket sätt påverkas man av denna brist.

Tacksam för svar!
Antal svar på detta inlägg: 6
Blodtrycket är bra. 120 vid din ålder är aningen lågt. 140 är perfekt. Kan ge lite yrsel när man gör hastiga rörelser. Men ett bra värde.

Sänka är ett mått på hur fort röda blodkroppar sjunker i plasman. Har du en infektion så ökar ju dom vita blodkropparna. Då sjunker dom röda saktare. Ditt värde på 8 utesluter en infektion. ( Har testat mina hästar många ggr.)

Sedan har vi ditt B12. Eftersom du går på Behepan ,så mitt enda råd är att
du ökar ditt leverintag. 2-3 ggr/veckan. Ett bra recept som mitt ex, hade
var stekt lever med lök och stekt bacon. Detta stekes i vin eller vinäger.
Recept finns på www.ica.se. Goggla på lever.

B12 brist kan ställa till det. Min mor fick dåliga nerver. Hon fick sprutor i häcken
varje månad. Har du testat det???

Jag hade svårt för lever,men detta recept gjorde det smakligt.
Tack Leiake.

Lever har jag säkert inte ätit på 20 år, så det kan vara värt att försöka, hittills har jag klarat mig utan sprutor. Kan inte påstå att jag har dåliga nerver, men oroar mig en hel del över saker o ting, om det nu har med saken att göra.
Det är så det börjar. Jag har klarat mig än, men det börjar att anas. Saker som jag förr om åren ignorerade totalt. Blir idag en jättegrej. Men sådant
är livet. Tarmarna tappar lite av sin funktion att suga upp visa ämnen.

Om du testar mitt recept, så stek levern " well done ". Det skall var rödlök.
Men det går med vanlig. Jag lät det småputttra i rödvin den sista minuten.

Jag hatar lever och inälvor. Men detta åt jag med god aptit.Knepigt!!
Annons
Micke03. Jag ycker det är konstigt att om du gjorde en undersökning och det visade B12 brist samtidigt som du äter tabletter för det, att du inte då blev ordinerad att få det genom injektion istället. Vilket ger mer effekt. Får själv en spruta nu varannan månad innan fick jag den varje månad men värden ökade så det räcker varannan månand,,Frågetecken du har om B12 så kanske detta ger dig ett svar; http://www.b12.brist.com/
Tack för receptet på lever - jag har inte B12 brist men gillar lever!
Tack för tipset Leiake om receptet på ICA. Jag gjorde det till middagen idag och det var fantastiskt gott. Det receptet hamnar under fliken "Mycket enkelt och gott".

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem