Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Mp3

Mp3

Hej jag tänkte köpa mig en mp3 spelare som jag uteslutande ska använda för att lyssna på talböcker med.

Jag vet att "expertpanelen" här är kunnig, så vad ska jag köpa?


/Börje
Antal svar på detta inlägg: 4
Du har m a o inga större krav på ljudkvalitéten. Då spelar det ingen roll vad du köper, bara det är någorlunda känt märke och en förmånlig prislapp.

Hur många böcker hade tänkt att "drämma in"? Det kommer nämligen i syven och sist handla om lagringskapacitet.

EZ
Tack för snabbt svar, 2-3 böcker skulle vara bra, men det funkar ju med 1 bok åt gången med.

/Börje
Jag skulle också gärna höra lite synpunkter
Jag har en Sandisk Sansa 250 och det är nästan lögn i h-vete att få ordning på ljudfilerna från talböckerna, om man inte laddar ned den i mp3 format.
Frugan har en Creative Zen och den är bättre, men även här kan det strula.

Om man har böckerna på cd och gör om dem till mp3, så måste man in på varje spår och dess egenskaper och ändra i spårnumret. Det räcker inte att döpa ex, Cd 2 spår 1, cd 2 spår 2 osv, utan man måste in i egenskaperna på varje spår och där ändra spårnummer så att de kommer i rätt ordning. Har man en bock med 15 cd och kanske 12 spår på varje så tar det en stund, och dessutom finns risken att man skriver fel på någon låt och då blir det inte bra.
Jag fattar inte varför mp3 spelarna inte ska kunna sortera efter namnet på spåret.
Annons
Hmmm kollade på min lilla mp3 spelare (liten och superbillig med kanonljud, men funkar inte så bra för ljudböcker eftersom de är rätt stora och denna tar bara 500 mb) och den sorterar efter namnet på filerna. Kanske det är så att din mp3-spelare har svårt att hantera sättet du numrerar filerna på? För om du t ex numrerar 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, så kommer 10 att hamna efter 1, 20 osv efter 2 osv. Om du istället numrerar 01001-- (där första två siffrorna betyder cd nr och de tre andra spårnummer) så borde de hamna rätt.

Fast, jag tycker nog att ett bra rip-program borde kunna tagga spåren rätt för dig. Jag tipsade på ett annat ställe om ett litet rip-program som heter Freerip (http://www.mgshareware.com/) och som väldigt sällan krånglar till det för mig. Det söker självmant upp titelspår på nätet i ett register. Det händer ibland att jag får fixa tracklistan själv, men det beror för det mesta på att jag har hittat en platta som inte någon annan lagt in i det där registret.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem