Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

S.k. Plastfamilj

S.k. Plastfamilj

Finns det någon här på Forumet som lever i en s.k. plastfamilj (skilda som båda skapar nya familjeförhållande.) Hur fungerar det?? Jag har närstående där det ganska ofta är problem när det gäller barna. Hur har Ni löst det?
Antal svar på detta inlägg: 4
Vi är en sk plastfamilj. Det har fungerat bra, fast det var en massa strul de första åren. Vi löste det på så sätt att jag skötte uppfostran här hemma, sambon hade inte med det att göra. Jag och pappan tog smällarna, det var jobbigt många gånger. I dag är hon en kvinna på 26 år som är enormt skötsam och självständig.
Dottern var drygt 10 år när sambon flyttade in.
Joanna! Det låter som om det med tiden ordnar upp sig. Hos våra nära är det bara 1 år i det nya förhållanderna.Sämjan mellan det tidigare förhållandet är tyvärr inte det bästa ännu.Man får hoppas att det reder sig till det bästa. Tack för dit svar!
Jag har varit varit "styvförälder" i förhållanden några gånger och det är givetvis inte alltid en dans på rosor. I synnerhet om föräldrarna inte kan hålla sams efter separationen. Av någon anledning verkar det som om de alltid drar in ungarna i sina käbbel... Men till slut så hittar man som styvförälder sin plats - så länge som man inte tränger sig på och försöker "uppfostra", så brukar det fungera bra efter ett tag. Det är ju inte en styvförälders sak att blanda sig i uppfostran (så länge som det inte rör sig om alldeles horribla saker), utan kanske bara vara "en vanlig vuxen", eller kanske t o m en "vuxen kompis". Får man ungarnas förtroende så känns det som man vunnit på lotto! Stort! Megastort!
Annons
Problemet är att den ena parten är mycket strängare mot de egna barnen än den andras barn, vilket gör att de inte är så glada den veckan de ska dit.Vi vill inte lägga oss i ,men det är jobbigt när barnen beklagar sig!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem