Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

HD crasch

HD crasch

Jag har en dator som inte startar längre, den kommer till en sida med alternativ som "starta W. normalt" och "felsäkerte läge" m.fl. men ingen av dessa alternativ fungerar. Har provat med en XP 2 skiva för att reparera men det alternativet finns inte där. Det kanske beror på att datorn är en modell som har en recovery skiva. MEN om man använder den så sopar man rent på den disken och ALLT man har försvinner. Så jag...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

>>Jan_e maila mig din e-post, så......
Hur skall ni ha det, är det formatering som är det viktigaste eller är det
att rädda det som finns, före man installerar om.
>>Bandit, har du jobbat ihop med Thomas Lindahl då?

>>Göcke, det framgick väl att Jan_e ville rädda det som går.....därför flytten av disken till en annan dator.
Annons
lycka till
Formatera eller köra recovery'n är sista alternativet, helst kunna sparka igång disken men iaf få tag på en massa filer o e-post som ska vara kvar.
Alla program kan man väl köra in igen och ladda ner hemsidan m.m. men att kunna fixa till det med minimal skada är målsättningen annars hade jag väl formaterat för länge sedan!!!
Jan_e , du får lämna feedback sen !
japp, tror att detta problem kan gå att fixa... hoppas jag.
Men om man har en sk recovery installation av windows, kan man inte reparera en sådan? Eller är det så på nya xp sp2 också? Eftersom jag provade med en sådan skiva för att just reparera men det alternativet fanns inte där det har funnits förr så att säga. Det finns i början med dos fönstret men där vete f-n hur man gör. Om man kör xp-skivan.
i reparera läget har du bara möjlighet att komma åt filsystemet och den vägen byta ut filer,kopiera filer, alternativet att installera ovapå den gammla kan finnas när man kör själva installationen ifrån recovery delen av disken.
att komma åt den är olika för olika märken.
men försöker du installera från en skarp xpcd, får du nog problem med
recoverydelen, eftersom den förmodligen ligger på en dold partition och med ett annat filsystem mm.

angående de två diskarna jag frågade om , de kunde vara mirrade
angående blå namn på mappar , så kan de vara komprimerade.

ni har alltså fler varianter än bara behörighet att undersöka om det inte funkar.
Har nu lyckats ersätta ägare som Cribbe ville, det tog ett tag med några omstarter eller avstängning innan de rätta flikarna dök upp.
Undrar varför de inte fanns där med en gång...
Nu kan jag iaf komma åt alla grejor och de bilder som finns på hd:n.
Har även hittat cc-cleaners register vilket borde gå att återställa från eftersom den sparat ett register från en tid innan the krasch. Återkommer om det. Nu blir det
>>Jan_e, perfekt! Du löste problemet...Grattis! Tänk på att i framtiden på något sätt göra backup på dina viktiga filer...

Önskar dig en trevlig "data" - helg.

/Cribbe

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem