Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows aktivering

Windows aktivering

Hallå vänner!

Jag har en kompis som har fått ett problem med sin dator. Han kör win XP på datorn och har aktiverat XP. För en tid sedan så fick han upp en ruta när han startade sin dator som det stod att han skulle aktivera windows, han klickade JA i rutan och fick upp en ny ruta där det stod att windows redan var aktiverat. Han klickade därefter OK och windows starade. För någon dag sedan så fick han upp rutan igen och det stod att han skulle aktivera windows och han klickad JA, men se nu går det inte att starta datorn utan han blir utloggad och kan inte logga in. Vad göra för att datorn ska starta upp?

Måste han installera om datorn igen med win XP eller formatera den?

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 6
Frågan kanske borde ställas om det är en märkesdator och den har en dold partition med OS-et på för recovery (återskapa) installationen.

Har han det , så kan han inte ha aktiverat XP och validerat den förut, utan bara trot sig göra det.
Det är ingen märkesdator och det finns inget Os på någon dold partition heller. datorn är ett hemmabygge med diverse komponenter i och har fungerat i ett par år innan. Han formaterade datorn för ca: en månad sedan och rutan med att windows skulle aktiveras kom för ca: en vecka sedan. Den räknade ner varje dag, nu har du 4 dagar kvar innan aktivering osv ner till att den inte gick att starta. Han har en laglig win Xp skiva till datorn.

Hoppas att detta kanske var till lite mer hjälp.

//Raj-Raj
Ja den aktiverades inte som den skulle vid senaste installationen.
då har man 1 månad på sig att göra det. innan den räknar ned.
Annons
Okej, men vad kan han göra nu för att få igång sin dator igen? Kan han lägga i win XP skivan och installera över den befintliga windows och aktivera igen?
i detta läget skulle jag blåsa allt med en formatering, och installera om.
och köra hela proceduren med reggning och validering osv.

Men före skulle jag rädda alla filer som man vill ha kvar
med att läsa av disken som slave i en annan dator. eller via en extern
usb koppling.

efter allt detta så följ axes råd med att skapa en image på installationen
så slipper man all denna registrering.
Uräkta mitt svar men har inte varit inne på forumet och kollat på lite. Det blev en formatering av datorn och ominstallation så nu fungerar allt perfekt igen. Jag tackar för alla svar på detta.

//Raj-Raj

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem