Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Dvd standard

Dvd standard

Hej på er.
Har en fråga angående dvd/cd standard. Jag har en dvdspelare till tv´n och i handboken står det att man inte ska spela dvd/cd ROM.

Så nu undrar jag Vad är egentligen DVD ROM och CD ROM?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Sven , en mycket märklig formulering som man kan tro att du fått via översättnings fel.
vilken dvdspelare har du?
det man kan tänka sig är att spelaren inte kan läsa vissa typer av återskrivbara medier eller någogot av - eller + R media.
så kan du ge oss namnet på spelaren så kanske man kan läsa om begränsningarna på dera hemsida.

ROM är skjälva skivan (read only media)
men frågan är. Vad är en DVD ROM skiva man kan ju köpa dvd rom skivor är det nåt speciellt med dom skivorn jämfört med en dvd+r eller -r
cd = compact disk
dvd = digital versatil disk
alla är rom om de är stängda för mer skrivning
ROM = read only media
alltså är det intressant i vilket format det är skrivit i.
eftersom det är där som hindren kommer.
Annons
På SweClockers finns en liten samanställning att läsa
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030318_lg_gma-4020b.php
?page=5
ROM står för Read Only Memory och inget annat.

Men klarar den bara av DVD-Rom så betyder det att den inte klarar läsa något annat än tryckta skivor.
Du har så rätt så Rob
ROM= Read Only Memory

och cd eller dvd spelaren har begränsningar till att läsa de olika format som finns (media)(i detta fall skivan)(som i detta fallet är Memory).
Därför skulle det vara kul att se specen för svens dvd-spelare
vad skall den klara?
Jo är nyfiken på vad det är för modell han har... Dvd spelarna brukar man ju oftast kunna flasha om så de klarar fler format.
Faktum är att det är inte. Men i boken stod det att den inte kunde läsa ROM skivor.

Hörs ju konstigt nu när ni har förklarat.....tror jag får kolla upp den där boken igen :)
Faktum är att det är inte min spelare utan en kompis spelare. Men i boken stod det att den inte kunde läsa ROM skivor.

Hörs ju konstigt nu när ni har förklarat.....tror jag får kolla upp den där boken igen
Hej sven igen , om du kan tipsa oss om denna spelare så är du jättebussig, vad den heter och eventuelt typnummmer. det är som Rob skrev och som jag också tycker konstigt och jag tror att vi kanske kan hjälpa till.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem