Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverksproblem

Nätverksproblem

Jag har ett hemma nätverk som som är anslutet till nätet via en D-Link 601.
Jag har fått problem med en av datorerna i och med att jag skulle installera Panda antivirus skydd på den.Men nu kan den inte kommunicera med D-Linken.Först installerade min dotter Panda för att då upptäcka att det inte gick att komma ut på internet så jag sa åt henne att avinstallera Panda igen,då kom hon ut igen.Konstigt tyckte jag och jag provade att installera Panda igen och fick samma resultat,provade då att ta bort den igen och sen dess kommer jag inte åt D-linken.Datorn måste i alla fall ha någon kontakt med D-Linken för den känner av om man tar ut nätverkssladden plus att lampan blinkar på D-linken för aktuell anslutning.Har provat att byta utgång på D-linken utan resultat.Till info kan jag säga att jag kollat inställningen på dom andra 3 datorerna och det är lika som i den krånglande.En sak jag tycker är lite underligt är att den får ett konstigt IP nummer från D-linken som inte stämmer med dom övriga.
Kan Pandan ställt till med något i registret ???
Antal svar på detta inlägg: 3
Hej Anders
Oavsätt om du har panda eller en D-link så måsste man nog fråga dej om ni kör windows XP först , eftersom XP har en egen intern brandvägg så kanske man borde titta på det först.
Har du XP?
Om Panda ändrar i registret så är svaret ja.
Anders du kan väl svara på om du kör XP först.
eller om du har ett annat os
Hej Liona , jag kör inte Norton just nu.
men måste ställa en dum fråga
varför en engelsk version när det finns en svensk.?
sedan vilket OS kör du?
och sedan installera inte dubbla virusskydd.

annars så hoppas jag att du kan få några tips här på IS.
mvh / göcke
Det är XP profession och xp egen brandvägg är inaktiv,jag tycker jag har kollat allt från protokoll till inställningar så jag är tacksam för all hjälp jag kan få,annars blir det nog en formatering snart,har provat att installera om xp igen men utan resultat
Annons
Ander , formatera om är bara panik, har du installerat om
så är det andra problem tror jag.
kan du klistar in ipconfigen så man ser vilka ipadresser du får.
du skall ju ha något så här

IP-adress . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Nätmask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . : 192.168.1.1
sedan är det någon DNS server som du skall gå igenom
Anders , av någon anledning så har din fåga försvunnit.
kan ha att göra med att vi hade en störning som drabbade IS
mellan 10-11.00 i dag Måndag.
Jag kan göra det när jag kommer hem lite senare ikväll,men jag vet att IP-adressen är lite konstig gentemot dom andra som fungerar.den är ju inte 192.168 i alla fall,jag har pingat routern utan att få något svar
Om du har 192.xxx.xxx.xxx så är du uppkopplad mot ett internt nät.

och inte internet. har du därimot en router eller något så är det ett ip från den du ska ha så då är 192 rätt.

och om du hade det så är det din router som inte kopplar upp mot internet.
Hej Rob , Anders har fått problem med nätverket efter det han har installerat Panda antivirus sedan blev det mer problem efter att det blev avinstallerat.
/göcke
Låter konstigt med tanke på att jag åxå andvänder det... troligen kör han med platinum ach använder dess brandväggsfunktion utan att veta om det och då är det inte så konstigt om han inte kommer ut på nätet..:)
Hej Rob och Göcke

Så här är läget,IP-adressen på den krånglande datorn
IP-adress........169.254.233.189(borde vara 192.168.0.xxx)
nätmask..........255.255.255.0
Gateway..........inget

V
ad jag kan förstå så får datorn ingen ip-adress från min D-link DI-604.Mina 2 andra fungerande datorer har IP-Adress som börjar på 192.168.0.xxx.Dom har även en bryggan nätverkanslutning vilket jag ionte får till på den krånglande datorn.

Har ni någon susning......

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem