Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hösten

Hösten

Brrr..! Ska kylan komma lika hastigt som värmen kom? Man hinner inte ställa om sig,inte heller trädgårdens växter skulle jag tro. Har du haft minusgrader på natten än? Här har vi som lägst på kvällen haft 5,2+! snart här!!
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

O jag hörde just att vi haft den regnigaste sommaren i Sydsverige på över 250 år, trodde inte ens att de hade sådana mätningar på den tiden.
Här hade vi -0,5 en morgon i veckan. Dags för lite värme på elementen!
Ska sägas att jag bor i norra Bohuslän.
-1 i Hagshult. Det är traktens köldhål och i natt skall det visst bli minus överallt i länet... Ugh!
Annons
Ugh!!Ja det kan man säga lillie.Visst kom kylan lika snabbt som värmen kom? Man hinner inte med! Men det finns ju´inget dåligt väder bara dåliga kläder. Så fram med vinter kappan!!
Här i utkanten av Jönköping har vi haft +2° så jag fasar för om frosten naggar i mina blommor. Rabatten är i full fägring med de blomster som hör sensommaren till, så man vill ju njuta av den prakten en tid till.
Att behöva ta till vinterkläder nu är ju helt fel tycker man så hoppet är ju att brittsommaren börjar och blir lång. vi får inte ge upp hoppet om att kunna sitta ute några kvällar till i höst.
Varför fördelas regnet så olika kan man tycka. Ni i södra delen av landet har fått mer än nog, men vi i norra Hälsinglands inland har fått på tok för lite av den varan. Jag har ett blomland på ungefär 30 m2 som jag dagligen fått vattna med 200 liter. Igår skulle jag flytta på några liljor och hör och häpna när jag grävde upp dem var det kruttorrt i landet. Där jag sen skulle plantera liljorna var det lika torrt även där. Allt var jag försökt odla har kommit upp men på några veckor har det ätits upp av insekter troligen som inte syns. Potatisen är genomborrad av maskar. Gräsmattan var hårt angripen av mossa och när jag tidigt på sommaren hade på järnsulfat var den alldeles bar fläckvis och inte gräsfrö har jag lyckats få att ta sig efter det försöket. Frost har jag hittills klarat mej från, men inatt var det bara 0,9 plusgrader. Har redan en gång måst tända pannan, man vill ju helst kunna sitta still när man ska glo på VM.
Här i V. Götaland har det varit ganska lagom med regn för trädgården, men för mycket för en skön sommar,då jag vill ha´SOL och lagom varmt, så där 20-25 grader. Nu Seggre blir det väl kris för dina liljor när kylan kommer, tål de det? Snart är det dags att sätta igång pannan här också.
Nu har ljungen börjat komma, snart dags att byta ut perlagonierna mot ljung i blomsterlådorna.En fråga; är det någon som jag, som har svårt att ta´in ljung i huset ?? Den hör hemma ute och på kyrkogården, brukar plantera den på vår fam.grav . Men jag tycker den är jättefin.
Hösten är jättefin,påminner om den vår som ska komma,men hur skulle vi annars kunna önska o se framåt,om alla årstider var likadana...
Nu kan vi "mula"in oss o njuta av datorn o att TVn är jättestor,i jämförelse
med koloniens 20-tummare..O va skönt"nu växer gräs H-e igen...

Så nnut av alla årstider!!!

/Bertil..
Pensionär, jag tar aldrig in ljung!!!! Min skrockfulla mamma sa att det betyder död att ha ljung inne.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem